
Ondanks de wereldwijde instabiliteit staat ruim de helft van de Nederlandse reizigers te trappelen om volgend jaar te reizen.
Dat meldt Booking.com op basis van onderzoek van eigen data. Het boekingsplatform signaleert zeven reistrends onder Nederlanders voor 2023. De economische instabiliteit raakt reizigers, waardoor zij op zoek gaan naar nieuwe manieren van reizen, zegt het platform.
´De afgelopen jaren hebben laten zien dat reizen niet een vanzelfsprekendheid is. Het nieuwe onderzoek laat zien hoe reizigers zich aanpassen aan de nieuwe realiteit, zonder plezierige ervaringen op te geven´, zegt Arjan Dijk, Senior Vice President en Chief Marketing Officer bij Booking.com.
´Het onderzoek toont aan dat reizen een manier is om onbezorgd geluksmomenten te beleven en te kunnen ontsnappen aan het negatieve nieuws.´
Dit zijn de zeven reistrends volgens Booking.com.
1.Besparen om te kunnen spenderen.
Ondanks de wereldwijde economische onzekerheid blijft vakantie voor 41 procent van de Nederlandse reizigers topprioriteit. Wel is budgetbewustzijn belangrijk. Zo probeert bijna de helft van de reizigers geld te besparen door buiten het hoogseizoen te reizen.
2.A trip down memory lane.
Bovenaan het verlanglijstje van de Nederlander staan nostalgische reizen. Zelfs generaties die deze tijd niet hebben meegemaakt, verlangen naar het pre-digitale tijdperk.
3.Reizen buiten je comfortzone.
Een derde van de Nederlandse reizigers wil in 2023 graag een cultuurshock beleven, bijvoorbeeld door het ervaren van een andere cultuur en taal of door het bezoeken van onbekende steden met verborgen juweeltjes.
Andere voorbeelden van reizen buiten je comfortzone zijn niche-reizen waarbij mensen extreme ervaringen willen opdoen of op de bonnefooi op reis gaan.
4.Preppers in Paradise.
Kamperen en ‘off-grid style’ vakanties worden in 2023 populair, zegt de boekingswebsite. Dat betekent voor velen terug naar de basis om te ontsnappen aan de realiteit. Een ‘off the grid’ kampeervakantie hoeft niet noodzakelijk primitief te zijn. Veel reizigers willen avontuur combineren met luxe. En wel graag met een telefoon- en internetverbinding.
5.Van erotische vakanties tot experimentele wellness-ervaringen.
Nederlanders vinden rust opzoeken steeds belangrijker. Of zoals Booking.com zegt: ‘Het welzijn van geest, lichaam en ziel tijdens reizen wordt volgend jaar naar een hoger niveau getild’. Meditatie- en mindfulness-vakanties zijn nog steeds populair.
De website signaleert dat een derde van de Nederlanders openstaat voor een erotische vakantie. Polyamoreuze retraites, bondagekampen en resorts die erop gericht zijn om in specifieke fetisjen te duiken worden meer mainstream.
6.Van kantoorsleur tot vakantie met collega’s.
Werknemers bewaren hun vakantiedagen liever om er écht tussenuit te gaan en volledig werkvrij te zijn tijdens hun reis. Daarnaast bestaat er belangstelling voor een bedrijfsuitje of bedrijfsreis.
7.Virtuele reizigers.
Tot slot meldt een derde van de Nederlandse reizigers dat ze volgend jaar virtual reality gebruiken ter inspiratie voor hun volgende vakantiebestemming. (Foto Shutterstock).