
KLM gaat haar marktaandeel in thuismarkt Nederland verder uitbouwen. Dat is een van de strategische prioriteiten van het businessplan voor 2016 van de nationale carrier.
KLM gaat hiervoor onder andere weer nauwer samenwerken met touroperators. Op vrijwel alle bestemmingen zijn de speciale touroperatortarieven weer terug van weggeweest. ‘We besloten in 2015 dat we de tarieven voor touroperators zouden gelijktrekken met onze gepubliceerde tarieven, maar dat heeft niet gewerkt’, stelt Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland, in een gesprek met TravMagazine.
Touroperators
Voor Europa gelden geen touroperatortarieven, aangezien KLM hier volgens Kreulen al scherpe tarieven hanteert. ‘Met een vanafprijs van 99 euro, voor 50 procent van onze Europese bestemmingen, kunnen we de concurrentie goed aan. De markt groeit niet echt en er komen wel meer airlines bij. Ons marktaandeel staat dus onder druk. We gaan ons daarom nog meer richten op het optimaliseren van ons product en onze dienstverlening richting klant. Zo hebben we dit jaar zeven Europese en twee ICA-bestemmingen toegevoegd. Ook vernieuwen we onze vloot en komen er nieuwe stoelen in onze world businessclass. We werken voor het eerst samen met een topchef, Onno Kokmeijer, voor de ontwikkeling van de European Business Class maaltijden.’
Omzet
Voor de nationale carrier is KLM.nl het preferente kanaal, al benadrukt Kreulen dat nog steeds de meeste omzet indirect wordt gerealiseerd via de agent/touroperator. Deze representeren ruim tweedere van de omzet bij KLM Nederland. ‘We hanteren in alle kanalen het level playing field, dat wil zeggen: gelijke prijzen, voorwaarden en beschikbaarheid in alle kanalen.’
App
KLM lanceert maandag een vernieuwde app die op alle devices te gebruiken is, zowel op smartphone, tablet als smartwatch, iOS en Android. De app heeft een inspirerende reisgids en bevat directe links naar airbnb, taxidienst Uber en naar de KLM package deals. De bestaande app van KLM is al meer dan 3,5 miljoen keer gedownload en telt 300.000 actieve gebruikers.
Foto: Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, met zijn collega’s Marloes van Laake (directeur marketing KLM Nederland) en Toon Balm (directeur verkoop KLM Nederland).