
Ik heb nog geen poolshoogte genomen, maar ik kan me voorstellen dat de luchthavens van Weeze en Düsseldorf voorzichtig de vlag al hebben uitgestoken. De reden: er komt mogelijk weer een vliegtaks in Nederland.
En met de vliegtaks in Nederland gaan Nederlandse passagiers naar Duitse grensluchthavens. Dat is een wetmatigheid. Tenminste, als de taks maar hoog genoeg is en de totale kosten per gezin dus oplopen.
Het plan komt van GroenLinks in Eindhoven, dat met zijn voorstel de gemeenteraad achter zich kreeg. GroenLinks gaat voorbij aan het economisch belang van de luchthaven, maar ziet in de vliegpassagier vooral een melkkoe.
Het gaat om een toeslag van één euro per ticket bij vertrek vanaf Eindhoven Airport, mogelijk vanaf 2019. Geen bedrag waar je arm van wordt, maar zoals iedereen weet: dit kan wel eens de eerste stap zijn naar een landelijke invoering. Vanuit Den Haag kijken ze vast mee.
Vooralsnog is het een plannetje van lokale politici in Eindhoven, die met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht behoefte hebben zich te profileren bij hun kiezers.
En laten we wel wezen, de lokale politiek blinkt doorgaans niet uit door talent. Een enkele uitzondering daargelaten zijn het vaak goedwillende amateurs die het lokale bestuur vormen.
Van die types die blindelings akkoord gaan met de miljoenen euro’s tellende begroting van de gemeente, omdat die boven hun pet gaat, maar die wel uren kunnen debatteren over het plaatsen van twee straatlantaarns op het marktplein. In het verlengde daarvan is schoppen tegen de luchtvaart altijd een dankbaar onderwerp.
In 2008/2009 had Nederland kortstondig te lijden onder een vliegbelasting; 11,25 euro voor vluchten binnen Europa en 45 euro voor verre vluchten. De maatregel werd, onder druk van felle protesten uit de reisbranche en luchtvaartsector, snel ingetrokken omdat hij meer geld kostte dan hij opbracht. Maar de Duitse grensluchthavens sponnen er goed garen bij en hadden in die tijd meer Nederlandse (vlucht)passagiers dan ooit tevoren.
Ook in de landelijke politiek is het onderwerp vliegtaks niet van tafel. Het kabinet houdt de belasting achter de hand als de luchtvaartsector zelf in 2021 geen maatregelen heeft genomen om het milieu te verbeteren. Voor de reisbranche is het dus zaak om de vinger aan de pols te houden. Zelfs al gaat het nu nog om een mogelijke toeslag van een euro vanaf Eindhoven Airport.