
De ANWB wil reizen aanbieden die waarde toevoegen voor de leden. ‘Anders kunnen ze het ook zelf doen’, zegt Marjon Kaper, de nieuwe directeur Reizen bij de ANWB. ‘Bij ledenreizen hebben we een speciaal concept, waarbij loyaliteit en lang lid zijn van de ANWB worden beloond. Hoe langer iemand lid is, hoe meer extra’s hij krijgt.’
Kaper volgde in november vorig jaar Greet Locquet op, die zich als directeur strategie en innovatie van ANWB Reizen in deeltijd gaat bezighouden met de ontwikkeling van vernieuwende vakantie- en vrijetijdsproducten. In een dubbelinterview met TravMagazine buigt het tweetal zich over de toekomst van ANWB Reizen.
Locquet: ‘Bij onze leden gaat het om onderweg zijn. Ook Fox, onze touroperator voor verre reizen, is van de rondreizen. Ik bedoel het niet verkeerd, maar we zijn niet zo van de platte zonvakantie. Wij zijn niet van het liggen, van het bedje en de handdoek. Onderweg zijn en ontdekken, kortom mobiliteit, dat moet in het vakantieconcept zitten dat wij aanbieden. ANWB-leden gaan niet alleen maar met ons op vakantie. Wel zien we veel first timers op bepaalde vakantiesoorten, zoals bij cruisevakanties maar ook bij een campervakantie en een verre rondreis. Dat doen ze met de ANWB, want de ANWB is vertrouwd en betrouwbaar. En van mobiliteit, ook tijdens de vakantie.’
Twee jaar geleden startte de ANWB een proef in de winkel in Alkmaar om met ZRA’s van de Travel Club reizen te gaan verkopen. Hoe staat het daarmee?
Kaper: ‘We gaan dat uitbreiden. De volgende winkel is in Utrecht. Ook hier gaan we weer met de Travel Club reizen verkopen. Dat wordt een mooi concept met een reiscafé. We hebben een gebouw met twee etages, aan het Neude in Utrecht. Onze winkel in Hoog Catharijne gaat dicht. De nieuwe winkel gaat in mei open.’
Locquet: ‘We zijn in 2012 gestopt met de verkoop van reizen in onze eigen ANWB-winkels. Sommige vestigingen verkochten maar twee reizen per maand. Dat sluiten was een keuze. We dachten dat alles versneld digitaal zou gaan. Het is ook digital first, maar je ziet ook overal weer winkels opduiken. Zelfs Cool Blue opent winkels. De ZRA’s van de Travel Club draaien mee in de winkels. Dat leidt tot leuke combinaties. Als een klant bij de reisboeken staat te kijken, hebben zij een aanknopingspunt om een gesprek over vakanties te beginnen.’
Hoe staat het met Cruise Travel?
Kaper: ‘Het is nog niet zo ver dat we daar al een uitspraak over kunnen doen. Cruise Travel staat inderdaad nog steeds in de etalage. Het is nog steeds de bedoeling dat we het verkopen.’
Inmiddels staat Perry van de Wiel van Travelhome, ook een ANWB-dochter, aan het roer bij Cruise Travel. Waarom is dat?
Kaper: ‘We hebben Perry gevraagd als tijdelijk manager bij Cruise Travel. Binnen ons managementteam van Reizen hebben we een club collega’s met diverse achtergronden. Perry heeft veel ervaring met Travelhome, dat qua bedrijf veel lijkt op Cruise Travel. We hebben hem gevraagd mee te kijken en zijn kennis in te brengen. Eugene Westerink doet een project voor het Land van ANWB. Hij komt uit de theaterwereld, bij Endemol, en brengt daar weer zijn specifieke kennis in.’
Staat er nog iets op de wensenlijst op het gebied van vakantie-aanbod?
Locquet: ‘We hebben genoeg aanbod om met ANWB Ledenreizen te groeien. We schrijven daar dubbele groeicijfers in omzet en passagiers. ANWB Ledenreizen is de tweede omzetmaker binnen de groep Reizen na Fox. Veel leden beginnen met onze ledenreizen, daarna boeken ze bij een touroperator van de ANWB.’
Kaper: ‘We hebben een hoge klanttevredenheid. De omzet van de hele ANWB is ruim 1 miljard euro. Daarvan heeft de Wegenwacht een net iets groter aandeel, van 30 procent. Reizen volgt met een aandeel van een kwart. Alles met het oogmerk: continuïteit van de vereniging en relevant willen zijn voor de leden.’
Lees het complete interview met Marjon Kaper en Greet Locquet in TravMagazine 19.
Foto: Greet Locquet en Marjon Kaper.