
Tinker Travel, dat in 2012 begon als bemiddelaar van taxiritten en de stille daluren bij taxibedrijven gebruikte om scherpe tarieven te kunnen aanbieden, ging begin 2017 failliet. Inmiddels werkt het Utrechtse bedrijf Sneleentaxi al drie jaar met hetzelfde businessmodel.
Gemiddeld rijden twee op de drie taxi’s zonder passagiers over de weg. ‘Dit zorgt voor dure taxiritten voor de reiziger, ergernis onder de chauffeurs en onnodig hoge CO2-uitstoot’, zegt Sven Braam, algemeen directeur van Sneleentaxi.
‘Wij gebruiken slimme technologie om vervoerders en passagiers te matchen. Doordat taxibedrijven zelf mogen kiezen welke ritten zij willen rijden, kunnen zij slimmer plannen. Hierdoor neemt het aantal lege kilometers af en kunnen wij ritten tegen een scherpere prijs aanbieden.’
Het Utrechtse bedrijf zegt de afgelopen drie jaar te hebben gewerkt aan een landelijk dekkend netwerk van taxichauffeurs. Om verder te kunnen groeien, is Sneleentaxi een crowdfunding-campagne gestart. Deze moet minimaal 300.000 euro opleveren. Hiermee moet de ontwikkeling van de Sneleentaxi-app worden betaald. Volgens het boekingsplatform kunnen gebruikers in heel Nederland straks op ieder moment vervoer op maat bestellen en kan Sneleentaxi reizigers en taxichauffeurs makkelijker aan elkaar koppelen.
Inmiddels is met de crowdfunding-campagne al bijna 150.000 euro opgehaald.
Bij het faillissement van Tinker Travel, dat zich op vervoer naar en van luchthavens richtte, verklaarde mede-oprichter Braam van Sneleentaxi tegenover TravMagazine dat hij niet van plan was in het gat te stappen dat Tinker achterliet.
‘Maar er zijn wel raakvlakken. We merken dat klanten op zoek zijn naar een alternatief. Vandaar dat wij ervoor zorgen dat we gevonden worden.’