
De discussies over het aantal vliegbewegingen voor Schiphol krijgen voor mijn gevoel steeds meer een these-antithese karakter. Het aantal vliegbewegingen zit nog ruim onder het door de door de overheid vastgestelde quotum, maar dat quotum is weer lager dan wat de sector voor corona deed. Als er dan duurzamer met zuinige vliegtuigen gevlogen zou worden, kan de sector zelfs groeien boven het aantal voor corona, omdat het milieueffect dan verder gaat afnemen.
En dan krijgen we aansluitend altijd de bekende afleidingsstrategieën vanuit de sector; auto’s vervuilen meer, er rijden nog niet genoeg treinen, het is heel belangrijk voor onze economie, onze marktpositie moeten we behouden, de werkgelegenheid, enz. enz. En vanuit de overheid, die dan verwijst naar allerlei afspraken binnen Europa, politieke voorkeur/profilering, je krijgt er tenslotte veel aandacht door, enz. enz.
Eigenlijk allemaal wel min of meer valide argumenten, maar de bottom line is dat iedereen er eigenlijk wel van doordrongen is dat we niet ongebreideld door kunnen groeien. Ieder jaar vervuilen we deze wereld meer dan we kunnen herstellen.
Uitgangspunt zou voor mij zijn; verbeter de wereld, begin bij jezelf en kijk niet naar wat anderen nalaten. Dus volgens mij is er dan maar één heldere koers; aantallen naar beneden, duurzamer en slimmer gaan vliegen en overbodige vliegbewegingen schrappen.
Net als bij UStravel.nl|Canadatravel.nl. Wij kijken naar de vragen en mogelijkheden, welke elementen zijn belangrijk, en komen dan tot een heldere keuze. Voor de reisagenten is dit nu ook gebruikmaken van EAZI, onze online reisagenten-boekingstool.
Wolfgang Hendrix
UStravel.nl|Canadatravel.nl