
De RMC-Meetup, georganiseerd in het nieuwe kantoor van BRIL Accountants in Veenendaal, stond in het teken van een vergelijkend onderzoek dat haar licht werpt op de impact van de coronapandemie op de reissector.
Marcel Nijssen presenteerde een analyse van financiële parameters en bood een unieke vergelijking tussen de jaren 2022 en het laatste pre-coronajaar, 2019. Bezoekers van de RMC-Meetup lieten aan TravMagazine weten met interesse te hebben geluisterd naar de cijfers en tips die Nijssen en zijn collega’s presenteerde.
Foto – V.l.n.r.: Marcel Nijssen, Diederik van de Kolk, Arend van de Geest en T.J. van Apeldoorn.
Zo stelde Nijssen onder andere: ‘Je ziet, wat corona gedaan heeft, is dat er een behoorlijke afvloeiing is geweest van personeel. Wij vonden als accountant de productiviteit te laag, of we vonden dat bedrijven te veel mensen in dienst hadden. Corona is een beetje een ongewenst middel geweest dat er een behoorlijke uitstroom is geweest van mensen’, aldus Nijssen, die ook stelde nog steeds reisbedrijven te zien met een conversie van onder de 30 procent. ‘Dat betekent dus dat je meer dan 70 procent van je offertes voor Piet Snot maakt en daar zitten wel allemaal hele dure mensen aan te werken. Dat betekent dat je omzet per FTE dan relatief laag is.’
Tijdens de middag werden er meer inzichten geboden in hoe de reissector is getroffen door de coronacrisis en de mate waarin bedrijven uit deze moeilijke periode zijn hersteld. Verder bracht Nijssen belangrijke aspecten zoals verlies- en winstrekeningen ter sprake, maar ook kostenbeheersing werd uitgelicht. Speciale aandacht werd er besteed aan de grootste kostenposten in de sector: automatisering en personeel.
Meer in TravMagazine 51. Lid worden van de Reis Management Club? Kijk hier voor meer informatie.