
De sterk groeiende vraag naar bestemmingen in Azië wordt door Riksja Travel, marktleider in duurzame verre rondreizen, onderschreven.
‘Er is een groeiende interesse voor reizen naar verre bestemmingen in de kerstperiode. Het aantal boekingen naar Thailand is ten opzichte van vorig jaar met 98% gestegen’, zegt Riksja.
Kerstbestemmingen Thailand en Zuid-Afrika tonen een opmerkelijke heropleving na de coronacrisis. In 2022 herstelde Thailand nog tot het niveau van 2019. De indrukwekkende stijging van het aantal boekingen van 98% voor 2023 betekent bijna een verdubbeling vergeleken met vorig jaar.
Zuid-Afrika vertoont een vergelijkbare trend, met een populariteit in 2020 vergelijkbaar met die in 2019, en een voorspelde stijging van 73% voor 2023 ten opzichte van 2022
Ook Lapland is een populaire reisbestemming bij Riksja, waar de vraag vijf keer hoger is dan in 2020. Lapland groeide in 2020 al relatief goed. Die trend zette de afgelopen jaren door.
‘Vooral de sneeuwzekerheid op deze bestemming maakt dat Lapland flink in opkomst is’, zegt Fenny Koppen, CEO van Riksja Travel.
Het aantal boekingen om met de trein te reizen op de plaats van bestemming stijgt met bijna de helft (46%).
Tijdens de coronaperiode met kerst van 2021 waren IJsland en Costa Rica goede alternatieven voor de ‘gesloten’ bestemmingen in Azië en Afrika. ‘Natuurbestemmingen zijn de afgelopen jaren flink in opkomst’, zegt Koppen.
In 2021 beleefde IJsland een vraagpiek die zeven keer groter was dan in 2019. Maar in 2023 is deze met 45% afgenomen in de kerstperiode.
Costa Rica zag in 2021 een stijging van 50% ten opzichte van 2019 en groeide in 2022 zelfs met 82%. Nu is de populariteit van Costa Rica met de kerst ruim een kwart (27%) afgenomen ten opzichte van vorig jaar.
Beide bestemmingen blijven populair met circa 5% groei in 2023, maar niet meer tijdens kerst.
Reizigers vinden duurzaam reizen steeds belangrijker. Dit is te zien aan zoekvolumes op woorden als duurzame vakanties, die met 22% stijgen ten opzichte van 2022 en aan het aantal boekingen.
‘Wij merken dat duurzaam reizen steeds belangrijker wordt’, zegt Koppen. ‘Zo zien wij een groei op boekingen op ons treinaanbod van 46% ten opzichte van 2022. Wij verwachten naar 2024 verdere groei. Mensen die gaan reizen, willen dat kennelijk toch in toenemende mate doen op een manier waarbij zo goed mogelijk rekening wordt gehouden met de omgeving en alle facetten van duurzaamheid.’ (Foto Shutterstock).