
Passagiers moeten bij Transavia mogelijk gaan betalen voor het meenemen van handbagage in de cabine.
‘We evalueren continu ons productaanbod, waarbij we altijd ook naar marktontwikkelingen kijken. Ook op dit moment zijn we daar mee bezig, we kunnen er verder niet meer over zeggen’, zegt een woordvoerder zondagavond tegen TravMagazine.
Momenteel is het meenemen van een rugzak of trolley (55x35x25 cm) in de cabine nog in de ticketprijs inbegrepen. Samen met één kleinere accessoire (handtas, laptoptas) mag de handbagage in totaal maximaal tien kilo wegen.
Het is nog niet bekend wanneer het betalen voor cabinebagage bij Transavia eventueel zou moeten ingaan. ‘Er wordt naar gekeken, als onderdeel van de productevaluatie, maar meer kunnen we nog niet zeggen.’
ANVR-directeur Frank Oostdam zegt in de Telegraaf ‘volstrekt niet blij te zijn’ met de mogelijke stap van Transavia. ‘Om zelfs voor handbagage te moeten betalen is wel heel erg zuur.’
Oostdam vindt dat Transavia zich moet richten op de handhaving van de bestaande regels voor handbagage. Veel mensen nemen volgens hem verschillende formaten tassen en koffers mee aan boord, waardoor klanten die zich wel netjes aan de regels houden hun bagage vaak niet kwijt kunnen.
Hoewel het meenemen van handbagage momenteel bij de ticketprijs is inbegrepen, heeft Transavia plek voor maximaal 70 stuks in de bagagebakken. Zodra die vol zijn, wordt de bagage bij het instappen ingenomen en in het ruim geplaatst.
Wie er zeker van wil zijn dat zijn handbagage mee mag in de cabine, kan nu al tegen betaling een plek voor zijn handbagage reserveren. (Foto Shutterstock).
Klanten zijn het een beetje zat om een uitgekleed produkt door de strot geduwd te krijgen. Om die reden verkoop ik 10x zoveel Transavia en KLM als easyJet en Vueling.
Al jaren zie ik (ook bij KLM) geen enkele controle op handbagage. Op weg naar de ITB in Berlijn had echt iedereen een stroller bij zich. En de stewardessen maar klagen. De oplossing is wegen en meten. Op diverse citytrips met Transavia: hetzelfde euvel.
Wat is het volgende? Muntjes kopen voor het toilet?
Nu kan Transavia zich nog onderscheiden van bijvoorbeeld een Ryanair maar als zij inderdaad geld gaan vragen voor handbagage hebben ze totaal geen toegevoegde waarde meer…. Ze zouden zich meer op de lange termijn moeten richten en niet via allerlei trucjes extra geld willen verdienen over de rug van trouwe klanten !