
´Ik verwacht dat 2024 een goed jaar gaat worden met een sterke vraag naar vakanties zoals we ook in 2023 zagen.´ Dat zegt Luc Lentjes, Director Product & Yield van TUI Benelux, op de vraag wat zijn verwachtingen voor 2024 zijn.
´Uiteraard zijn er uitdagingen op verschillende fronten. Externe factoren die daarin meespelen zijn op vlak van het overheidsbeleid aangaande Schiphol, de economische vooruitzichten, het consumentenvertrouwen en het veranderende politieke landschap. Daarnaast zien we dat een groeiend deel van de consumenten graag al in een vroeg stadium zijn vakantie vastlegt voor komende zomer. Dat is prettig voor ons, maar ook voor de consument, aangezien hij dan nog alle keuze heeft. Zeker omdat we inmiddels uit de ervaring van zomer 2023 maar ook de huidige winter weten, dat in het lastminute-seizoen veel goede accommodaties en vluchten al snel volgeboekt zijn.’
Lentjes vervolgt:
‘Binnen Europa verwacht ik dat zowel Spanje als Griekenland een enorme, verder toenemende vraag vanuit onze markt zullen zien, net zoals ook vanuit andere markten. Na Spanje en Griekenland volgt Turkije. Bij de verre bestemmingen zal Curaçao de grote publiekstrekker zijn. Wij vliegen daar 14 keer in de week naartoe met onze moderne, stille en zuinige Dreamliners.’
Wat wordt je focus in het nieuwe jaar?
‘Mijn persoonlijke focus zal samen met de teams liggen op een verdere uitbreiding en optimalisatie van ons vlucht- en accommodatie-aanbod, alsmede op de kwaliteitsscores daarvan. Maar uiteraard ook op yield-management, dus vraag en aanbod in een goede balans houden. Dit alles uiteindelijk met het doel om veel blije TUI-klanten optimaal te kunnen bedienen met de goede kwaliteit die ze van TUI mogen verwachten, uiteraard tegen een eerlijke prijs.’
‘Daarnaast hebben we veel aandacht voor de verdere verbetering en uitrol van ons nieuwe TRIPS-platform en de additionele mogelijkheden die dit ons geeft voor verdere uitbreiding van ons aanbod aan accommodaties, vluchten en bijvoorbeeld cross-border sales. Tot slot gaan wij komend jaar de intensievere samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse organisatie vormgeven.’
Waar kijk je persoonlijk het meeste naar uit in het nieuwe jaar?
‘Naar mijn gezinsvakantie in Thailand. En zeker ook naar alle mooie uitdagingen en kansen die voor ons liggen in de reisbranche en bij TUI specifiek.’
Heb je nog goede voornemens?
‘Persoonlijk doe ik daar nooit aan, althans niet per se bij de start van het nieuwe jaar. Ik wens wel graag alle collega’s en onze klanten een heel gezond en reislustig 2024 toe.’ (Archieffoto TravMagazine)