
De cruisemarkt in de Benelux en vooral die in Nederland ontwikkelt zich voorspoedig, maar heeft nog veel meer potentie. Dat stelde Marcel von Rotz, Senior Sales Manager van Regent Seven Seas Cruises, dinsdagavond op een presentatie in Kasteel de Wittenburg in Wassenaar.
Het was de derde avond van een vierdaagse roadshow van de rederijen van Norwegian Cruise Line Holdings door België en Nederland. Meer dan 20 reisagenten kregen naast een uitgebreid diner tekst en uitleg over de plannen en noviteiten van zustermaatschappijen Norwegian Cruise Line (NCL), Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises (RSSC).
De drie rederijen zijn ieder speler in de champions league in hun eigen segment, verklaarde Alessandra Cabella, Senior Business Development Manager bij Oceania Cruises.
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij de drie rederijen. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de eigen footprint, maar die van de hele keten van partners met wie wordt samengewerkt. Via meer efficiency, innovatie en samenwerken moet in 2050 het punt ‘net zero’ worden bereikt.
In een handzame presentatie kregen de bezoekers tussen de gangen door praktische informatie voorgeschoteld. Zo heeft Norwegian Cruise Line niet één type klant, maar is die klant juist heel divers. Het kan een liefhebber van een goede keuken zijn (foodie), een familie, maar ook een soloreiziger. NCL was in 2010 de eerste rederij die hutten voor soloreizigers aanbood, stelde Jennifer Pichl, Business Development Manager bij NCL.
Dat zijn niet alleen binnenhutten, maar ook buitenhutten. ‘We zien steeds meer soloreizigers aan boord van onze schepen. We hebben ook veel soorten cabines en voor elk budget.’
Oceania
Oceania Cruises staat bekend om zijn culinaire cruises. Of zoals Alessandra Cabella het samenvatte: ‘We hebben de beste keuken op zee.’
De vloot van Oceania bestaat momenteel uit zeven schepen. De nieuwste, de Vista, kwam vorig voorjaar in de vaart. Het schip biedt plaats aan maximaal 1.200 gasten en 800 bemanningsleden, een verhouding van twee (bemanningsleden) op drie (gasten).
Nummer acht, de Allura, komt in 2025 in de vaart en biedt net als zusterschip Vista eveneens plaats aan 1.200 passagiers en 800 bemanningsleden.
Regent
Regent Seven Seas Cruises bedient van de drie rederijen de bovenkant van spectrum, stelde Marcel von Rotz. ‘Ik ga niet zeggen de beste, want dat bepaalt de klant zelf. De beste is de rederij die het beste bij de klant past.’
Een paar punten van de luxe rederij: bij Regent Seven Seas zijn excursies inbegrepen. ‘Niet gratis, want je betaalt ervoor. Maar bij veel rederijen zijn excursies een verdienmodel’, aldus Von Rotz.
Op het gebied van eten en drinken aan boord heeft Regent Seven Seas veel geleerd van Oceania, stelde Von Rotz sportief. Toch heeft Regens zijn eigen concept ontwikkeld. ‘Als je met ons een maand vaart, kun je nog steeds elke avond wat anders eten.’
Volgens Von Rotz is er nog veel potentie op de cruisemarkt in Nederland. Hij keek daarbij langs de tafels met gasten. ‘Iedereen heeft een Regent-klant.’
Norwegian Cruise Line Holdings sluit zijn roadshow woensdagavond af in Zeist.
Foto: Jennifer Pichl (NCL), Marcel von Rotz (Regent Seven Seas Cruises) en Alessandra Cabella (Oceania Cruises).