
Ryanair moet komende zomer mogelijk vluchten schrappen. Volgens topman Michael O’Leary krijgt zijn budgetmaatschappij minder vliegtuigen van Boeing geleverd dan beloofd.
Daardoor komt het zomerschema van Ryanair in gevaar, uitgerekend de drukste periode van het jaar. De ticketprijzen kunnen hierdoor met 5 tot 10 procent stijgen.
Ryanair zou eind april 57 Boeing MAX 8200-vliegtuigen ontvangen, ook wel Boeing 737 MAX 200 genoemd.
Ruim een week geleden vertelde Boeing aan Ryanair dat het tegen eind juni ongeveer 50 vliegtuigen zou ontvangen, zegt O’Leary. Ook dat aantal is nu onzeker.
‘We weten eigenlijk niet hoeveel vliegtuigen we van Boeing gaan krijgen. We zijn vrij zeker dat we er 30 tot 40 krijgen. We zijn redelijk overtuigd dat we tussen de 40 en 45 zitten, maar we zijn veel minder zeker dat we tussen de 45 en 50 toestellen gaan krijgen.’
De in Dublin gevestigde luchtvaartmaatschappij is de eerste in Europa die waarschuwt voor verstoring van het vliegschema als gevolg van een zich verdiepende crisis bij Boeing. De vliegtuigbouwer heeft te maken met een scherper overheidstoezicht en mag de productie van de 737 MAX niet opvoeren sinds het incident op 5 januari dit jaar, waarbij een nieuw MAX 9-toestel van Alaska Airlines een paneel verloor tijdens een vlucht.
Bronnen in de vliegindustrie zeggen dat Boeing zijn MAX-klanten heeft geïnformeerd dat er vertraging kan zijn bij de levering van vliegtuigen. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant heeft echter nog niet bepaald hoeveel vliegtuigen het dit jaar niet zou kunnen leveren, zegt Reuters.
Boeing zegt dat het sommige airlines heeft laten weten dat leveringen vertraagd kunnen worden. Volgens Boeing dat zijn leveringsschema’s ‘dynamisch’, omdat de vliegtuigbouwer de tijd wil nemen om ervoor te zorgen dat zijn vliegtuigen van hoge kwaliteit zijn en aan alle normen voldoen.
‘We betreuren ten zeerste de impact die dit heeft op onze gewaardeerde klant Ryanair’, zegt Boeing.
De vertragingen betekenen dat Ryanair mogelijk enkele vluchten uit haar zomerschema moet halen, zegt O’Leary. Hierdoor beschikt de budgetvlieger over minder capaciteit voor wat naar verwachting een recordzomer op het gebied van reizen zal zijn.
‘Als we slechts 40 toestellen krijgen, zullen we tegen het einde van maart enkele kleine wijzigingen in het schema moeten aankondigen’, zegt O’Leary.
Dat betekent dat Ryanair naar verwachting slechts 200 miljoen passagiers zal vervoeren voor het boekjaar dat in april begint, vergeleken met de eerder voorspelde 205 miljoen.
Verdere capaciteitsbeperkingen kunnen Ryanair minder concurrerend maken ten opzichte van low-cost concurrenten als EasyJet.
O’Leary herhaalde dat het management van Boeing vervangen moet worden. ‘Ze doen ons optimistische beloftes en breken die vervolgens. Dan blijkt een week of twee later dat de realiteit nog erger is.’ (Foto Shutterstock).