
En de hamer van Vrouwe Justitia heeft laatst (wederom) geslagen. Booking.com is een reisorganisatie, geen IT-bedrijf. Ik weet niet welk argument doorslaggevend is geweest bij de rechter, maar ik denk dat deze zelf een hotelletje heeft proberen vast te leggen.
Deal
Want stel, je legt een kamer vast rondom een groot evenement. Adèle in München of het Carnaval van Venetië. Dat deed ik zelf vorig jaar rondom een WK-rugbywedstrijd in Lille en voor later dit jaar voor een wedstrijd dameswaterpolo op de Olympische Spelen in Parijs. Ik zocht en vond een slaapplek net boven marktconform (in normale tijden), maar tijdens mega-events een goede deal. Twee nachten 300 euro.
En twee keer gebeurde hetzelfde. Enkele weken na de boeking werd die geannuleerd. Ik bellen, want ik vond het vreemd dat de kamer voor pakweg 800 euro weer online stond. En zowaar: Booking.com draaide het terug en zou de eigenaar een reprimande geven dit niet opnieuw te doen. Een goede maand later werd de boeking wederom geannuleerd. Afijn, klantenservice. ‘Ja, excuus, we hebben contact gezocht met de eigenaar en hij was vergeten een eerdere boeking door te geven en die gaat voor’. Ik stamelde dat ik het vreemd vond dat een tech-multinational met meer 15.000 werknemers dat niet allemaal real-time online heeft staan. Maar het lag toch echt aan de eigenaar.
Woekerprijzen
Ik zei ook dat ik goed begreep dat je woekerprijzen kunt vragen tijdens de Spelen, maar als je dat om wat voor reden dan ook niet hebt gedaan (het ging om twee nachten) je mans genoeg moet zijn die boeking te respecteren. Een afspraak is een afspraak toch? Nou niet bij Booking.com. Drogredenen, leugens en ga zo maar door. Uiteindelijk werd ik dan afgescheept met een voorstel voor een soortgelijke slaapplek en krijg je het prijsverschil terug. Oh, wacht: tot een maximum van 25 euro. Mijn enige keuze lag een uur buiten de stad en was vele honderden euro’s duurder dan het leuke appartementje nabij de Bastille.
Reisagent?
Ik weet eerlijk gezegd niet of Booking.com een reisagent is, want dan bakken ze er niet veel van. Wat ik wel weet, is dat het zéker geen IT-bedrijf is. Als je de raison d’être van je online business technisch niet eens aankan. Of ze moeten hun naam veranderen. ‘Boek nu op www.maybebooking.com en misschien heeft u een kamer!’
Want het is technisch echt niet zo moeilijk hoor! Zelf boek ik nu iedere week via een ander IP-adres dat een en dezelfde appartementje nabij de Bastille in Parijs, dat ik de dag voor vertrek weer annuleer.