
Thailand streeft dit jaar naar 20 procent meer toeristen uit Nederland. Dat verklaarden Soraya Homchuen (Director France & Benelux) en Chirawadee Khunsub (Executive Director Europe Region) van het Thais Verkeersbureau (TAT Parijs) deze week in Amsterdam tegen TravMagazine.
Tijdens een drukbezochte roadshow presenteerde Thailand zich aan de Nederlandse reisbranche. Een grote delegatie van 30 lokale partners, waaronder veel hotels en DMC’s uit het ‘ land van de Glimlach’ ging het gesprek aan met Nederlandse reisprofessionals.
Nederland en de Nederlandse reisbranche zijn volgens het Thais verkeersbureau van groot belang voor het toerisme in Thailand.
‘Vorig jaar verwelkomden we 230.000 toeristen uit Nederland. De doelstelling voor dit jaar is 280.000. Dat is een stijging van circa 20 procent.’
‘Post-covid in 2022-2023 was sprake van een uitgestelde vraag. Met een goede focus zien we onze Europese markt weer op gang komen. De ticketprijs is geen probleem, maar wel de stoelcapaciteit. De vraag is nog steeds aanwezig. We richten ons op samenwerking met luchtvaartmaatschappijen, zowel chartervluchten als lijnvluchten, om het aantal vluchten naar Thailand en de regio te vergroten. Dit jaar zal TG bijvoorbeeld vanaf de zomer meer vluchten hervatten vanuit Oslo en Milaan. Condor vliegt eind september rechtstreeks van Frankfurt naar Bangkok en Phuket. British Airways zal eind oktober dit jaar weer naar Bangkok vliegen. Vanuit ons oogpunt zullen de vliegtarieven beter zijn.’
We zien een enorme inflatie in de wereld. Wat is het effect op het prijsniveau in Thailand?
‘Inflatie en trage economische groei zullen ongetwijfeld gevolgen hebben voor veel bestemmingen in Europa. We blijven echter optimistisch over Thailand. Dit komt doordat Thailand een grote verscheidenheid aan toeristische producten biedt die toeristen meer waar voor hun geld bieden. Op die manier overtreffen we de verwachtingen. Ondanks inflatie ligt een luxe vakantie in Thailand nog steeds voor iedereen binnen handbereik.’
Van welke trends moeten reisprofessionals op de hoogte zijn?
‘Momenteel is de ‘White Lotus’-trend erg populair (HBO-serie, red.), gericht op reizigers die hun vakantie plannen rond locaties uit populaire films en shows. De opnames van het langverwachte derde seizoen vonden plaats in Thailand. Dat zal bij bezoekers zeker tot de verbeelding spreken en een reden zijn om deze iconische locaties te verkennen.’
‘Mensen die Thailand nog niet kennen, moedigen we aan om het minstens één keer te proberen. Je wordt zeer waarschijnlijk een repeater, aangetrokken door onze cultuur, het eten en de warmte van de Thaise bevolking. In Thailand is het eenvoudig om op een duurzame manier toegang te krijgen tot luxe vakanties.’
Hoe bevordert de Tourism Authority of Thailand (TAT) duurzaamheid onder lokale partners/ondernemers?
‘Bij de toekenning van de Thailand Tourism Awards in 2023 hebben we twee nieuwe categorieën in het kader van duurzaamheid geïntroduceerd. Hiermee willen we het belang van hoogwaardig en duurzaam toerisme benadrukken. Het doel is samen met partners in de toeristische sector de gevolgen voor het milieu te minimaliseren. Thailand, dat sterk afhankelijk is van het toerisme, heeft gezien dat de hele industrie zich bewuster is geworden van deze kwesties. De afgelopen twee jaar hebben we samengewerkt met lokale autoriteiten zoals de Thailand Greenhouse Gas Management Organization (TGO) en de Thai Ecotourism and Adventure Travel Association (TEATA) om CO2-arm toerisme te bevorderen en klimaatmaatregelen voor duurzaamheid te implementeren. Op de ITB in Berlijn heeft Thailand 100 nieuwe manieren voor CO2-vrij toerisme gelanceerd.
Foto: Jeannette Spits (USP Marketing PR), Chirawadee Khunsub (Executive Director Europe Region) en Soraya Homchuen (Director France & Benelux) van het Thais Verkeersbureau in Parijs.