
American Express Global Business Travel (Amex GBT) kondigt vandaag aan dat het een definitieve overeenkomst heeft gesloten om CWT over te nemen, een wereldwijde aanbieder van oplossingen voor zakenreizen en vergaderingen. De transactie waardeert CWT op ongeveer $570 miljoen (526 miljoen euro), exclusief schulden, onder bepaalde voorwaarden en aanpassingen van de aankoopprijs.
Paul Abbott, CEO van Amex GBT, verklaarde: “Door CWT te integreren in ons bewezen software- en dienstenmodel zullen we meer keuze, kansen en waarde bieden aan klanten en aandeelhouders.”
CEO van CWT, Patrick Andersen, zei: “Samenwerken met Amex GBT versnelt onze visie op een technologiegedreven toekomst voor zakenreizen, waar menselijke expertise en technologie samenkomen om een uitstekende klantbeleving te bieden. We zijn ervan overtuigd dat het gecombineerde bedrijf waarde zal creëren.”
De financiering zal deels in contanten en deels in aandelen worden gedaan. De afronding van de transactie wordt verwacht in de tweede helft van 2024, afhankelijk van gebruikelijke sluitingsvoorwaarden en wettelijke goedkeuringen.
CWT bedient 4.000 klanten en wordt naar verwachting in 2024 goed voor ongeveer $850 miljoen aan inkomsten en $70 miljoen tot $80 miljoen aan Adjusted EBITDA.
Na de overname zullen CWT-klanten toegang hebben tot de reis- en onkostensoftware en -diensten van Amex GBT, inclusief Neo1, Neo en Egencia, naast Select voor integratie met toonaangevende technologiepartners. Het breedste scala aan professionele diensten, waaronder vergaderingen en evenementen, advies- en duurzaamheidsoplossingen, zal beschikbaar zijn via de marktplaats van Amex GBT, die de meest uitgebreide en concurrerende inhoud in de branche biedt.
De Global Business Travel Association voorspelde vorig jaar dat de uitgaven voor zakenreizen in 2024 zouden herstellen tot het totaal van $1,4 biljoen van vóór de pandemie, en in 2027 zal groeien tot bijna $1,8 biljoen.