
Wat vinden mensen van werken in de reisbranche? Dat gaat Reiswerk de komende tijd grondig onderzoeken in een imago-onderzoek.
Het laatste onderzoek dateert alweer van vóór de coronaperiode. ‘Hoog tijd om opnieuw te kijken hoe de reisbranche als werkgever wordt gezien’, zegt Stichting Reiswerk, het samenwerkingsverband van branchevereniging ANVR en de vakbonden FNV en CNV Vakmensen.
Reiswerk voert elk jaar het reguliere arbeidsmarktonderzoek van de reisbranche uit. Dit jaar gaat de organisatie een stap verder met een extra onderzoek naar het imago van de branche. Terwijl het reguliere onderzoek zich richt op actuele ontwikkelingen, wordt met het imago-onderzoek ingezoomd op de vraag hoe werkenden en werkzoekenden in Nederland de reisbranche als werkgever zien.
Als arbeidsmarktfonds van de reisbranche streeft Reiswerk ernaar om nieuw talent aan te trekken en huidige medewerkers te behouden, zegt de organisatie in een persbericht.
Door de communicatie af te stemmen op de resultaten van het imago-onderzoek, kan zij nog effectiever te werk gaan. Dit onderzoek wordt uitgevoerd onder zowel de Nederlandse beroepsbevolking (werkend of werkzoekend) als onder werkenden in de reisbranche zelf.
Afgelopen week heeft iedere reisonderneming een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan dit landelijke onderzoek. Om het onderzoek zo representatief mogelijk te maken, hoopt Reiswerk dat alle medewerkers van de aangeschreven reisbedrijven deelnemen.
‘Waarom kiezen mensen wel of juist niet voor een baan in de reisbranche? Met zoveel mogelijk input kunnen we gezamenlijk de negatieve aspecten aanpakken en de positieve punten versterken.’
De resultaten van het onderzoek zijn volgens Reiswerk waardevol voor werkgevers, medewerkers, potentiële talenten én voor Reiswerk zelf. Het onderzoek biedt inzicht in diverse punten, zoals:
- Hoe wordt de reisbranche gezien door de beroepsbevolking (die niet in de branche werkt) en door de werkenden in de reisbranche?
- Wat zoeken mensen in een werkgever?
- Wat zijn de redenen om voor een bepaalde werkgever te kiezen of juist niet?
- Wat is het beeld van het werken in de reisbranche in Nederland?
- Met welke andere branches concurreert de reisbranche?
- Wat zijn de motivaties en obstakels om in de reisbranche te gaan werken?
- Hoe ervaren werkenden in de reisbranche hun werk?
- Wat zijn de grootste voordelen van werken in de reisbranche?
Voor werkgevers bieden de resultaten van het onderzoek inzicht in hoe medewerkers hun baan in de branche ervaren. Ook geeft het volgens Reiswerk waardevolle informatie over de vraag hoe toekomstige medewerkers kunnen worden benaderd.
Met de uitkomsten van het onderzoek wil Reiswerk de arbeidsmarktcommunicatie en andere activiteiten gerichter uitvoeren en de reisbranche nog beter profileren. ‘Alles om nieuw talent aan te trekken voor een baan in de reisbranche en huidige professionals te behouden.’
Alle reisorganisaties hebben een e-mail met een link naar de vragenlijst ontvangen. De vragenlijst kan door alle medewerkers in het reisbedrijf worden ingevuld, ongeacht hun functie. Reisorganisaties die geen uitnodiging hebben ontvangen, kunnen contact opnemen via info@reiswerk.nl.
De resultaten van het onderzoek worden 19 september gepresenteerd tijdens een bijeenkomst voor HR-professionals en managers. De resultaten worden direct gekoppeld aan een masterclass over employer branding. Aansluitend is er een borrel. (Foto Shutterstock).
Inschrijven voor de resultaatbespreking kan hier.