
FTI Group wil zijn duurzaamheidsstrategie naar een hoger plan tillen. Hierbij staan vier pijlers centraal: Business, Planet, People en Corporate Governance.
Deze pijlers vormen de kern van alle maatregelen en initiatieven van de Duitse touroperator, gericht op klimaatbescherming, duurzaam reizen, behoud van hulpbronnen en sociale verantwoordelijkheid.
FTI heeft al een sterke basis gelegd met talrijke duurzaamheidsmaatregelen en projecten die verantwoord reizen en sociale rechtvaardigheid bevorderen. CEO Karl Markgraf benadrukt het belang van een brede aanpak.
‘Ons doel is om onvergetelijke vakantiemomenten te creëren. Nu en in de toekomst. Daarom promoten we verantwoord reizen en integreren we duurzaamheid in ons productaanbod, onze interne processen en de bewustwording bij klanten en partners.’
De inzet van de groep varieert van samenwerkingen met Futouris, een bekend Duits duurzaamheidsinitiatief, tot intensieve trainingen voor reisbureaus en initiatieven zoals bijen-sponsorschap en internationale schoonmaakacties.
Foto: Caroline Steimle.
De veelomvattende aanpak wordt ij goede banen geleid de afdeling voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), geleid door Caroline Steimle.
Dit team heeft een strategische aanpak ontwikkeld op basis van de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties.
De vier kerngebieden
Business
Onder de pijler Business bundelt FTI alle projecten die bijdragen aan een duurzamer productaanbod en verkoopproces. Het doel is om binnen het kernportfolio ongeveer 20 procent van de accommodaties duurzaam gecertificeerd te hebben. MP Hotels, onderdeel van de groep, zijn sinds september 2022 Travelife-gecertificeerd. Deze certificering wordt ook doorgevoerd in de boekingssystemen van reisbureaus en online portals, waarbij de voordelen van duurzaamheid voor de gasten duidelijk worden uitgelegd.
Planet
FTI streeft naar duurzamer bedrijfsmanagement op al haar locaties. Dit omvat milieumanagementsystemen volgens ISO 14001 voor het hoofdkantoor in München en programma´s voor efficiënte energie. FTI ondersteunt ook het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) in samenwerking met Eurowings.
People
Richtlijnen en initiatieven onder de pijler People bevorderen een eerlijkere, waardegerichte benadering van medewerkers en gemeenschappen. Dit omvat programma’s voor diversiteit en inclusie, vrouwenemancipatie, mensenrechtenbescherming en dierenwelzijn in het toerisme. Al deze maatregelen worden transparant gedeeld in de gedragscode van FTI Grouip.
Corporate Governance
Onder Corporate Governance vallen de interne gedragscodes, zoals Our World en de Business Partner Code of Conduct. Deze codes zorgen voor een ethische samenwerking met partners en bevorderen een verantwoorde bedrijfsvoering.
FTI benadrukt dat duurzaamheid meer is dan een modewoord. CEO Markgraf concludeert: ‘We hebben bewust gewacht met het publiekelijk uitlichten van onze duurzaamheidsinspanningen totdat we een solide structuur hadden opgebouwd en alle pijlers met concrete inhoud konden vullen. We blijven ons inzetten voor dit complexe onderwerp en nemen de verantwoordelijkheid die hoort bij een internationale groep van onze omvang.’
Foto: Karl Markgraf, CEO van FTI.