
Op maandag 3 juni 2024 heeft FTI Touristik GmbH, het moederbedrijf van de FTI Group, een verzoek ingediend bij de rechtbank van München om een insolventieprocedure te openen wegens insolventie en overmatige schuldenlast. De rechtbank heeft het verzoek dezelfde dag ingewilligd en de herstructureringsdeskundige en advocaat Axel Bierbach van het advocatenkantoor Müller-Heydenreich Bierbach & Kollegen (München) benoemd tot voorlopige insolventiebeheerder. Bierbach en zijn team hebben zich sinds maandagmiddag een eerste beeld gevormd van de huidige situatie bij het bedrijf. Gesprekken met het management en belangrijke belanghebbenden zijn gaande.
In samenwerking met het Duitse Reissecureitingsfonds (DRSF), dat ook al een team ter plaatse in München heeft, werkt FTI nu samen met Bierbach en zijn team om zo snel mogelijk oplossingen te vinden voor alle klanten van FTI Touristik GmbH die door de insolventie zijn getroffen. Het Duitse Reissecureitingsfonds is belast met de bescherming van consumenten die een pakketreis of reis met bijbehorende diensten hebben geboekt bij FTI Touristik GmbH en getroffen zijn door de insolventie.
‘FTI, het DRSF en ik begrijpen hoe moeilijk en emotioneel stressvol de situatie is voor de getroffen vakantiegangers en samen doen we er alles aan om snelle en goede oplossingen te vinden voor de klanten om zoveel mogelijk schade te voorkomen’, aldus de voorlopige insolventiebeheerder Axel Bierbach op woensdag. De hoogste prioriteit wordt gegeven aan de ongeveer 60.000 vakantiegangers die momenteel op de bestemmingen reizen. ‘We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat reizigers hun vakantie kunnen afronden en veilig en volgens schema naar huis kunnen terugkeren’, zei hij. Tot nu toe is dit proces zeer gestructureerd en grotendeels georganiseerd. Om eventuele problemen ter plaatse op te kunnen lossen, zijn er contactpersonen van het bedrijf beschikbaar voor FTI-klanten; FTI heeft een hotline opgezet voor klantvragen.
Volgens de voorlopige insolventiebeheerder zullen de reizen van FTI-klanten die de komende dagen wilden vertrekken, moeten worden geannuleerd, omdat een soepel reisproces in de bestemmingslanden niet kan worden gegarandeerd. Volgens Bierbach geldt dit voor alle reizen geboekt via FTI Touristik GmbH tot en met maandag 10 juni 2024. Er worden momenteel oplossingen gezocht voor reizen na deze datum om de reizen op een ordelijke manier te kunnen uitvoeren. ‘We werken op volle toeren om alle mogelijkheden te onderzoeken om de geboekte reizen vanaf de vroegst mogelijke datum door andere reisaanbieders te laten uitvoeren’, zei Bierbach. Klanten zullen zo snel mogelijk door FTI worden geïnformeerd over of en hoe dit daadwerkelijk kan worden gerealiseerd. Volgens de voorlopige insolventiebeheerder zijn er al gesprekken gaande met andere aanbieders. ‘We hopen uiterlijk vanaf 1 juli een oplossing te vinden voor de reizen’, aldus Bierbach.
Bierbach bevestigde dat alle betalingen van klanten voor pakketreizen geboekt via FTI Touristik GmbH zijn verzekerd door het DRSF. Het DRSF neemt betalingen over voor niet-geleverde diensten, zodat klanten van pakketreizen niet hoeven te vrezen dat ze geld verliezen door de insolventie van FTI Touristik GmbH. Het DRSF zal ook eventuele vooruitbetalingen van klanten van pakketreizen terugbetalen als het niet mogelijk is deze reizen uit te voeren. Het aandeel van pakketreizen bij FTI is meer dan 90 procent.
Het staat al vast dat er met onmiddellijke ingang geen nieuwe vakanties meer kunnen worden geboekt bij FTI. De betreffende boekingsportalen zijn maandag al uitgeschakeld, bevestigde Bierbach. De bedrijfsactiviteiten zullen daarom slechts in beperkte mate worden voortgezet. De medewerkers van FTI doen echter hun uiterste best om alle lopende zaken zo snel en efficiënt mogelijk af te handelen. Het speciaal uitgebreide callcenter heeft capaciteiten die nog verder worden opgebouwd.
Bierbach heeft nu eerste gesprekken georganiseerd met medewerkers en de ondernemingsraad op het hoofdkantoor van de groep in München. Hij zal de medewerkers binnenkort informeren over de huidige situatie en de volgende geplande stappen. De lonen en salarissen van ongeveer 843 medewerkers zijn betaald tot eind mei 2024. Medewerkers zijn gedekt door insolventieuitkeringen voor de periode van juni tot en met augustus 2024.
De voorlopige insolventiebeheerder zal nu alle opties onderzoeken of en in welke vorm er voortzettingsmogelijkheden bestaan ven zal ook mogelijkheden verkennen voor de verkoop van bedrijfsonderdelen in Duitsland en het buitenland.
Wij zouden 12 juni vertrekken naar Turkije.
In middels e-mail binnen met de mededeling dat onze reis was geannuleerd.
Omdat we te maken hebben met de FTI, loopt alles via het Duitse garantie fonds en moeten we maar afwachten wanneer wij ons geld terug krijgen.
Maar wij hebben geboekt bij de vakantie discounter.
Ik ben van mening dat de vakantie discounter uit moet gaan betalen.
Het is niet onze schuld dat de FTI failliet is, heel vervelend, maar de reis is keurig betaald aan de vakantie discounter en zij kunnen niet leveren.
Dus vind ik dat zij uit moeten gaan betalen ipv afwachten wanneer het Duitse garantie fonds een keer over de brug komt.
Nou niet je moet mail sturen duitse garantiefonds wij gingen 28 mei turkije tot 8 juni niks aan de hand ,tot de terugreis nou.mooi onze namen niet in het systeem dus nieuwe tickets moeten kopen.
Nood nummer geen bereik mail gestuurd wel ben ik gelijk terug gebelt alles loopt nu via duitse garantie fonds dus afwachten.
Deze week door d reizen bevestiging gehad reis gaat niet door in september en kon zelf los boeken, niet bang hoefde ik te zijn voor dubbele kosten.vanavond update, reis gaat sowieso door maar door wie en of zelfde geld( wat zekers niet zo is) en waneer we iets horen geen idee.en als later blijkt dat vol is dan maar pech.waarom nier gewoon de refund doen.
Ik heb een reis (via de vakantiediscounter) naar Londen geboekt : vertrek 8 juli.
Op hun site staat dat alle reizen tot en met 5 juli gecanceld zijn. Onze reis is nog onzeker.
https://klantenservice.vakantiediscounter.nl/hc/nl/articles/27247860280077-FTI-heeft-faillissement-aangevraagd-Wat-zijn-de-gevolgen-voor-mijn-vakantie
Wij vertrekken 13 jun en weten nog steeds niets terwijl er last minuts staan voor de zelfde reis 700€ goedkoper. Ze kunnen beter zeggen dat het niet doorgaat dan kan ik die last minuut nog boeken. Echt balen en stressvol is dit.
De site van de vakantiediscounter geeft aan dat alle reizen tm 5 juli niet door gaan ….
https://klantenservice.vakantiediscounter.nl/hc/nl/articles/27247860280077-FTI-heeft-faillissement-aangevraagd-Wat-zijn-de-gevolgen-voor-mijn-vakantie
Wij zouden 24 juni gaan. Waarom geven ze ons geen antwoord of dit niet door kan gaan. Want dan hebben we nu nog de tijd om als nog te gaan via de particuliere weg. Er komen steeds wisselende antwoorden. De datum na 1 juli word genoemd. Laat dan iedereen weten die in juni gaan dat hun vakantie niet door gaat en hun geld terug krijgen. Dan kunnen die vakantiegangers door.
Helemaal mee eens de onzekerheid is echt niet fijn. Je vraagt n faillissement aan en ondertussen in gesprek met andere partijen. Doe dit goed en laat iig weten dat er tot 1 juli geen vakanties doorgaan. Je moet er niet aan denken dat het niet goed geregeld is. Haastige spoed is zelden goed niet is een zeer grote operatie qua reizen. Nu kun je nog verder kijken.
Idd wij zouden 27 juni gaan de datum veranderd constant!! En niemand heeft ant of neemt op ??
Geef ons geld terug zodat we bij bijv corendon kunnen boeken die dat aanbieden .
Zijn 8 juni uit turkije terug gekomen. Tenminste moesten terug vlucht tickets kopen stonden ineens niet in het systeem, dus tickets gekocht want anders zaten we er nog verders niks geen bericht gehad of zo .maar wat ik nier snap stappen in vliegtuig en waren dus nog 2 plaatsen over wat eigenlijk al door ons reisorganisatie was geboekt .
Nou geloof mij schrokken ons rot.darvze zeggen uw kunt niet mee.nou geloof mij dat wil je niet meemaken .
Wij gingen 16 juli naar Egypte is ook geannuleerd
Bij mij staat het op de inlogpagina dat mijn reis is geannuleerd
Wij zitten in Phuket Thailand helaas verwacht het hotel nu dat we zelf het hotel betalen omdat het bedrijf niet het hotel betaald heb en lopen ze ons nu mega te intimideren! En geen poot om op te staan en geloof me gaat niet om 100 euro maar om 1000 euro extra hoop dat we snel bericht krijgen want nu is het afwachten en hopen dat ze wel ons helpen met zo situatie
Wat een wisselende antwoorden. Failliet wel of niet doorgaan van reizen. Inmiddels via via vernomen dat Anex reizen Turkije pakketreizen overneemt. Wij vliegen 18-6 ben benieuwd.
Geboekt voor september naar koh samui via d reizen en ondergebracht bij fti,heb via hun meerdere bevestigingen dat reis geannuleerd is en moet wachten op de link voor terugbetaling. We zouden veilig nu de reis kunnen boeken en niet straks met 2 reizen en dubbele kosten zitten.maar hoor nooit waneer we de link kunnen verwachten.
Bij ons hetzelfde probleem moet ook wachten op de link.
Wij zouden 16 juli vertrekken. Maar ga niet wachten totdat ik me geld terug heb kan zomaar weer paar weken over heen gaan denk ik
Onze reis zou op 30 augustus plaats vinden, maar hebben maandag al een mail gehad, dat het geannuleerd werd. Hoop snel ons geld terug te krijgen, zodat we wat anders kunnen boeken. Het ging bij ons om vliegtickets. Maar we hebben annuleringen moeten doen in Amerika van hotels, en onze autohuur was gelukkig nog niet betaald, Hoop snel een antwoord te krijgen
Als het geen pakketreis betreft (vlucht+hotel) dan ben je helaas niet verzekerd en kun je fluiten naar je geld. Alleen pakketreizen zijn verzekerd
Nee is niet zo, wij hebben contact gehad met DRSF, en word terug betaald
Weten jullie al hoelang het kan duren voordat jullie het geld terug krijgen
Hebben can zowel reisburo als DRSF gehoord dat we gewoon ons geld terug krijgen