
Vijf weken na de start van de campagne die duidelijk maakt dat het vakantielabel Arke straks TUI wordt, is TUI al het tweede bekende reismerk van Nederland. ‘We zijn zelf ook aangenaam verrast dat de spontane naamsbekendheid van TUI nu al zo groot is’, zegt Edwin Hof, manager online marketing van TUI Nederland.
TUI hield donderdag een bijeenkomst bij De Toekomst van Ajax om affiliate-partners bij te praten over de naamswijziging van Arke, die per 1 oktober dit jaar verandert in TUI. Dat TUI nu al het tweede bekende reismerk van Nederland is, na Arke, was niet voorzien. De spontane naamsbekendheid is zelfs groter dan Sunweb of Corendon.
‘Het is des te opmerkelijker, omdat we het merk TUI in het verleden nooit hebben geladen richting consument’, zegt Hof. ‘We hadden verwacht dat het minimaal een jaar zou duren voordat TUI op hetzelfde niveau als Arke zou zitten.’
Logo
De naamswijziging in TUI is het gevolg van internationaal beleid, waarbij het reisconcern in alle landen waar het actief is dezelfde naam wil voeren. In Groot-Brittannië gaat het om Thomson, in België betreft het Jetair, terwijl in Scandinavië het merk Fritidsresor straks TUI gaat heten. In alle gevallen is de bekende smile het gemeenschappelijke logo.
Nederland is het eerste land waar de naamswijziging wordt doorgevoerd. Naast de naamsverandering van Arke (per 1 oktober dit jaar) houdt per 1 november 2016 het label Holland International op te bestaan.
Gevoel
‘Wanneer we nu een internationale reisorganisatie zouden oprichten, zouden we dat onder één naam doen’, gaf Hof als een belangrijk argument van het concern voor de naamswijziging. Daarnaast wil TUI online een slag maken, vooral op het gebied van SEO. Dat gaat nu eenmaal makkelijker onder één naam. ‘Uitgangspunt is en blijft: think global, act local’, stelde Hof. ‘Zo willen we in Nederland wel het gevoel van Arke vasthouden.’
Uit onderzoek blijkt dat klanten een merk belangrijk vinden, maar dat het vooral om het product en prijs gaat. ‘Ook blijkt dat het logo van TUI, de herkenbare smile, een super grote bekendheid geniet’, aldus Hof. Uit onderzoek onder onze klanten is gebleken dat deze bij een naamswijziging wel goede introductie aanbiedingen verwachten. Daarom zullen we in de loop van het jaar met een scherpe prijsactie komen.’
Daarnaast wil TUI meer differentiëren, onder andere met eigen hotels die anderen niet hebben, en zich daarbij meer op beleving dan op prijs richten.
Inspireren
Na een voorbereiding van bijna twee jaar is TUI deze zomer een campagne begonnen om de naamswijziging van Arke bekendheid te geven. Onderdeel daarvan is een commercial die sinds de eerste week van augustus wordt uitgezonden. Daarbij gaat het volgens Hof om reassurance en inspiration. ‘De klant krijgt de geruststelling dat alleen de naam verandert, maar dat verder alles bij het oude blijft. Daarnaast willen we inspireren, dat bij TUI alles mogelijk is. Een vakantie met Arke is per 1 oktober een vakantie met TUI.’