
Met belangstelling volg ik de initiatieven van de verschillende marktpartijen om nieuwe reismerken in de markt te zetten ten behoeve van de retail. Het klinkt allemaal veelbelovend en vooral de opmerking dat er nog een prima commissie te behalen is, lijkt bijna te mooi om waar te zijn.
Hier zit ook gelijk mijn twijfel. We zitten in een transparante markt waarbij de consument vaak heel goed in staat is om het prijsniveau binnen het aanbod van de reisbureaus te kunnen inschatten. Daarnaast stellen inmiddels ook alle aanbieders de tarieven online ter beschikking aan de consument. Dit zijn dan wel de verkooptarieven, maar in het verlengde hiervan is de beschikbare commissieruimte, de verdienruimte binnen de bedrijfskolom, zeer beperkt of in ieder geval meer inzichtelijk geworden. De aanbieders kijken namelijk niet zozeer meer naar de commerciële brancheruimte, maar vooral naar het consumentengedrag. Retailers moeten zich dus maximaal inzetten en hun inkoop optimaal stroomlijnen om nog enige ruimte over te houden voor een redelijke marge.
De consument is wat dit betreft de grootste concurrent van de retail geworden en de leverancier geeft de consument hiervoor de benodigde tools.
Het succes van nieuwe initiatieven waarbij voor de retail weer nieuwe touroperators opstaan, is volgens mij dan ook direct gekoppeld aan de inkoopstructuur. Als hier weer diverse partijen (DMC, touroperator en retail) in aanwezig zijn, geldt volgens mij het oude gezegde ‘Schraalhans is hier keukenmeester’.