
De prettige werksfeer, de afwisseling in het werk en de inhoudelijke diepgang van hun taken. Dat zijn zaken waarover medewerkers in de reisbranche het meest zijn te spreken.
Vier van de vijf branchecollega’s (81 procent) vinden het werken met reizen het leukste aspect van hun baan, gevolgd door het blij maken van mensen (67 procent).
Dat blijkt uit een imago-onderzoek naar werken in de reissector, uitgevoerd in opdracht van Reiswerk. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder de Nederlandse beroepsbevolking én medewerkers uit de reisbranche, biedt inzichten die de positie van de reisbranche op de arbeidsmarkt kunnen versterken.
Ook de Nederlandse beroepsbevolking ziet afwisselend werk, de mogelijkheid om iets voor anderen te betekenen en een fijne werksfeer als kenmerken van een carrière in de reisbranche. Deze inzichten bieden werkgevers uitstekende kansen om potentiële medewerkers enthousiast te maken voor de sector, zegt Reiswerk.
Tegelijkertijd zijn er ook verbeterpunten waarop de sector kan inspelen. Hoewel er soms het beeld bestaat dat werken in de reisbranche gepaard gaat met een laag salaris, onregelmatige werktijden en veel reizen, blijkt dit in de praktijk vaak niet zo te zijn. Veel functies in de reisbranche kennen bijvoorbeeld geen frequente reisbewegingen of wisselende werktijden. Dit biedt ruimte om deze misvattingen weg te nemen en de voordelen van de branche beter te communiceren.
Daarnaast zien huidige medewerkers kansen voor verdere verbetering, zoals een nóg aantrekkelijker salaris en meer duidelijkheid over doorgroeimogelijkheden. Een kans dus voor werkgevers om gericht aan de slag te gaan met het versterken van hun (secundaire en tertiaire) arbeidsvoorwaarden en daarmee hun aantrekkingskracht op talent verder te vergroten.
‘Dit onderzoek geeft ons waardevolle inzichten in hoe werken in de reisbranche wordt gezien en ervaren’, zegt Esther Gathier, manager van Reiswerk.
‘Met deze kennis kunnen we beter inspelen op de behoeften en verwachtingen van zowel huidige als potentiële medewerkers, en zo de reisbranche als aantrekkelijke werkgever nóg sterker positioneren.’
Van de gehele beroepsbevolking overweegt 28 procent een carrière in de reissector. Dit biedt enorm veel kansen Vooral voor mensen tussen de 25-34 jaar, vaak woonachtig in stedelijke gebieden, is de reisbranche interessant vanwege het avontuur, de afwisseling en de mogelijkheid om mensen blij te maken, zegt Gathier.
‘Bijna de helft van de potentiële werknemers ziet wel functies in de reisbranche die aansluiten op hun kwalificaties, en 43 procent denkt dat een specifieke opleiding nodig is. Een kans voor Reiswerk om via gerichte arbeidsmarktcommunicatie de veelzijdigheid van de sector en de carrièremogelijkheden, ook zonder toeristische opleiding, nóg meer onder de aandacht te brengen.’
Stichting Reiswerk is het samenwerkingsverband van ANVR en de vakbonden FNV en CNV en houdt zich bezig met arbeidsmarktontwikkeling, opleiding en voorlichting over arbeidsvoorwaarden en de cao in de reisbranche. Het doel is te zorgen voor voldoende toekomstbestendige, gekwalificeerde medewerkers. (Foto Shutterstock).