
Marc van der Hulst (Google), Arjen van Hijum (excap), Eric Schouten (Dyami) en Rebecca den Ridder (Prijsvrij Vakanties/D-reizen) trapten de najaarseditie van TravDay af tijdens het TRAVELNEXT Kennistheater, dat voor de tweede keer (en dit keer in een grotere ruimte) werd georganiseerd in De Rijtuigenloods (Amersfoort).
Marc van der Hulst, Industry Manager Travel bij Google, was de eerste spreker en besprak in zijn presentatie de recente trends in zoekvolumes binnen de reisindustrie en de kansen voor het aankomende vroegboekseizoen. Hij benadrukte de groeiende populariteit van Black Friday en Cyber Monday voor reisgerelateerde zoekopdrachten en het belang van goed getimede marketingstrategieën. ‘The early bird catches the worm’, aldus Van der Hulst, wijzend op de voordelen van vroeg inspelen op de vraag. Hij benadrukte ook de kracht van AI-tools, zoals Performance Max en Broad match, om zoekopdrachten te optimaliseren en conversies te verhogen.
Foto: Marc van der Hulst, Arjen van Hijum, Eric Schouten en Rebecca den Ridder.
Arjen van Hijum, algemeen directeur van excap (marktleider in customer experience en employee experience), gaf een inspirerende presentatie over klantbeleving en het optimaliseren van de klantreis. Hij deelde zeven tips om de klantreis te verbeteren, met nadruk op het creëren van memorabele momenten en het pieken op cruciale punten. Van Hijum stelde dat bedrijven vaak op elkaar lijken, maar juist moeten opvallen door hun unieke aanpak. ‘Zorg dat je een zebra bent die wel onderscheidend is’, aldus Van Hijum hij. Door gebruik te maken van eenvoudige, maar effectieve strategieën, zoals het goed managen van verwachtingen en het creëren van positieve afsluitingen van klantcontact, kunnen bedrijven volgens hem loyalere klanten genereren en hun impact vergroten.
Eric Schouten, oprichter van Dyami (dat zich specialiseert in veilig reizen en organisaties ontzorgt in het omgaan met reisrisico’s), had het in zijn presentatie over de dringende noodzaak van reisveiligheid en crisisvoorbereiding. Hij waarschuwde dat de wereld aanzienlijk is veranderd en dat veel reisorganisaties dit nog niet volledig beseffen. ‘Hoping for the best is not a strategy’, aldus Schouten, die reisbedrijven opriep tot meer aandacht voor geopolitieke kennis binnen bedrijven. Hij gaf voorbeelden van recente evacuaties die zijn team coördineerde, waaronder uit Kabul en Libanon, en benadrukte dat veiligheid en voorbereiding niet langer genegeerd kunnen worden. De wereld zit immers midden in een ‘Derde Wereldoorlog’, volgens Schouten. ‘Niet zichtbaar door tanks in de straten, maar door onconventionele oorlogsvoering, zoals cyberaanvallen en desinformatie.’
Rebecca den Ridder, Manager HR & Recruitment bij Prijsvrij Vakanties en D-reizen, ging in op de toekomst en trends binnen HR, met een sterke focus op flexibiliteit, welzijn en technologie. Ze had het daarbij over onder andere het belang van een goede werk-privébalans en de toegenomen vraag naar hybride werkmodellen. ‘HR is en blijft mensenwerk’, stelde Den Ridder, ondanks de toenemende rol van technologie zoals AI en chatbots. Ze wees erop dat welzijn steeds centraler staat, met initiatieven zoals sportsessies en coaching om medewerkers te ondersteunen. Ook benadrukte ze de mogelijkheden tot het behouden van talent in de reisbranche.
Kijk voor meer informatie over TRAVELNEXT op TRAVELNEXT.nl.