
De deelname van de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) aan TravDay is zeer goed bevallen, aldus voorzitter Kim Nooyens. Voorafgaand aan het event hield de vereniging haar jaarlijkse Algemene Ledenvergadering, dit keer – passend bij een van de hoofdonderwerpen: duurzaamheid – in een nostalgische treinwagon. ‘De sfeer van de oude treinwagon sloot perfect aan bij het thema’, zegt Kim.
De leden van de VvKR waren enthousiast over de combinatie van de Algemene Ledenvergadering en TravDay. ‘Ik heb alleen maar positieve reacties ontvangen, wat natuurlijk erg leuk is’, voegt ze toe. Het thema van de vergadering was dit jaar samenwerking, iets dat ook tijdens TravDay werd nagestreefd. Volgens Kim is dat uitstekend gelukt: ‘Een van de sessies werd geleid door Sylvia Raijmakers van Face2Face Travel en was een groot succes. ZRA’s beschikken over een hele brede kennis, terwijl de kennis van onze leden juist heel erg de diepte ingaat. Zo weten wij bijvoorbeeld alles over dat ene skigebied in Oostenrijk of waar je moet zijn voor een onvergetelijke reis door Guatemala, om iets te noemen. De sessie toonde aan hoe de kennis van beiden gecombineerd kan worden en hoe reisorganisaties met ZRA’s kunnen samenwerken. Sylvia legde dit helder uit, en dat werd goed ontvangen door onze leden. We hebben hiermee een eerste stap gezet en ik verwacht dat we dit snel zullen opvolgen. Zo benutten we ook de talenten en kwaliteiten van onze leden.’
Tijdens de vergadering werd ook de nieuwe penningmeester van de VvKR benoemd: Jan Seijerlin van Buiten(B)enig wandelreizen.
Na de Algemene Ledenvergadering en de borrel verspreidden de leden zich om TravDay op hun eigen manier te verkennen. Sommigen bezochten het TRAVELNEXT Kennistheater voor de laatste trends en ontwikkelingen in de reisbranche, terwijl anderen de stands langsgingen of bijpraatten met collega’s. De VvKR organiseerde daarnaast diverse kennissessies in haar treinwagon voor alle bezoekers van TravDay, die opnieuw enthousiast werden ontvangen. Bezoekers werden onder andere bijgepraat over digitale contracting door Dennis Spaan van business partner Ratehawk. Hij sprak over de veranderlijke wereld van inkoop waarbij de reisindustrie steeds verder digitaliseert. Welke keuzes maak je dan als reisorganisatie. En over het verkopen vanuit verbinding. Reismarketing- en website-expert Wendy Assenberg van Eijsden gaf een masterclass over hoe reisspecialisten zonder opdringerige verkooppraatjes meer boekingen uit hun website kunnen halen en tóch de authenticiteit van hun eigen bedrijf kunnen behouden. Wendy: ‘Het was fantastisch om een propvolle workshop te zien, vol met gepassioneerde reisondernemers die willen groeien zonder hun persoonlijke touch te verliezen.’
Samengevat zegt Kim: ‘Het was een succes.’