
Afgelopen vrijdag organiseerde Experience Abu Dhabi een event voor Nederlandse en Belgische reisprofessionals bij Motion Experience Eindhoven. Tijdens deze middag werden de aanwezigen meegenomen op ontdekkingstocht door Abu Dhabi door middel van een unieke verbeeldingswereld van beeld, geluid en interactie.
Lars Heesbeen van DCT Abu Dhabi en Yasmina Marbouh van Etihad Airways gaven een presentatie. Aansluitend was er de mogelijkheid om bij te praten met verschillende partners tijdens de marketplace. Er werd afgesloten met een gezellige vrijdagmiddagborrel en de kans om mooie prijzen te winnen.
TRAVelMedia was aanwezig en had nog een paar vragen voor Lars:
Hoe gaat het met Abu Dhabi op de Nederlandse en Belgische markt?
‘Allebei de Nederlandse en de Belgische markt doen het goed. Als we kijken van januari tot en met september en we vergelijken 2023 met 2024 lopen we 37% voor op Nederland en zelfs 56% voor op de Belgische markt met het aantal hotelgasten. Hier zijn we natuurlijk erg blij mee.’
Wat zijn de doelen voor de komende jaren?
‘We hebben ambitieuze doelen tot aan 2030. We willen van 23 miljoen toeristen in 2023 naar 38,9 miljoen toeristen in 2030. Ook gaan we het aantal banen in de sector met 178.000 vergroten. Meer informatie: Tourism Strategy. Dit betekent dus ook dat we natuurlijk het aantal toeristen van Nederland en België zullen moeten verhogen.’
Hoe denken jullie dat te gaan bereiken?
‘Er komen ontzettend veel nieuwe attracties aan in de aankomende jaren, waaronder vier nieuwe musea (Teamlab Phenomena, Natural History Museum, Zayed National Musem en het Guggenheim Abu Dhabi), de Abu Dhabi Sphere, uitbreiding van Yas Waterworld en nieuwe hotels. Ook zullen we meer evenementen organiseren. NBA, UFC, Coldplay, Saadiyat Nights, Formule 1, Michelin Food Festival en ga zo maar door.’
Hoe belangrijk is de reisbranche daarbij?
‘De reisbranche is extreem belangrijk. Hoe meer reisprofessionals Abu Dhabi goed kennen, hoe beter ze Abu Dhabi kunnen verkopen. Abu Dhabi wordt vaak nog vergleken met een klein Dubai, terwijl het zo veel meer te bieden heeft, met onder meer de cultuur, natuur en evenementen. Abu Dhabi is een heel erg leefbare stad.’
Wat voor nieuws is er te melden?
‘We hebben een mooi nieuw trainingsprogramma voor de reisbranche, het Abu Dhabi experts programma https://dutch.experienceabudhabiexperts.com/ . Met dit programma is het mogelijk om alle facetten van Abu Dhabi te leren kennen. Qua attracties kijken we erg uit naar de opening van Teamlab Phenomena later dit jaar, en zijn we erg blij met Surf Abu Dhabi wat net is geopend (800 meter breed man made surf pool).’
Wat maakt Abu Dhabi uniek?
‘Abu Dhabi biedt een unieke mix van rijke cultuur en moderne innovatie, met een sterke nadruk op het behoud van traditioneel erfgoed. Iconische locaties zoals Qasr Al Hosn en de Sjeik Zayed-moskee verbinden bezoekers met de geschiedenis van de regio. Musea zoals het Louvre Abu Dhabi tonen internationale kunst met een lokale culturele twist. Authentieke ervaringen zoals valkerij en woestijnsafari’s bieden een kijkje in het bedoeïenenleven. De stad combineert deze unieke ervaringen met de moderne luxe en infrastructuur van een wereldstad. Het is ook extreem ruimdenkend met de enige bierbrouwerij in het midden oosten, en bijvoorbeeld de Abrahmic Family House waar een kerk, moskee en synagoog drie verschillende geloven en religies samenleven in vrede.’
De volgende partners waren vanuit Abu Dhabi aanwezig: Bab Al Nojoum Resorts, Park Hyatt, Saadiyat Rotana Resort & Villas, Rixos Premium Saadiyat Island, Saadiyat Island, Yas Island, Yas Plaza Hotels, Rayna Tours, Al Raha Beach Hotel, Rixos Marina, Shangri-La, Royal Rose, Conrad, Intercontinental en Al Ain.
Foto: Sultan Al Mansoori (Head of Europe – DCT Abu Dhabi) samen met Lars Heesbeen (Unit Head Germany & Benelux DCT Abu Dhabi) in gesprek met de travel trade.