
Bijna driekwart (71%) van de Nederlanders voelt zich belazerd wanneer zij in het buitenland extra moeten betalen voor transacties in vreemde valuta, oftewel andere munteenheden dan de euro. Bijna een derde (30%) vindt het lastig om met lokale valuta en wisselkoersen om te gaan wanneer zij op vakantie zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Ebury, wereldwijde financiële dienstverlener en een van Europa’s toonaangevende fintechs, onder ruim 1.000 Nederlanders.
Foto © idiltoffolo / Shutterstock.com.
Goed voorbereid op reis
Voordat de Nederlander op reis gaat, verdiept een ruime meerderheid (71%) zich in de financiële situatie van de bestemming en weet precies hoe de euro zich verhoudt tot de lokale munteenheid. Hier ligt ook een rol voor reisorganisaties: meer dan de helft (56%) verwacht dat reisorganisaties hen vooraf informeren over de beste betaalmethoden en wisselkoersen.
Voorkeuren betaalmethoden in het buitenland
Betalen met de pinpas is voor driekwart van de Nederlanders (74%) de populairste betaalmethode, gevolgd door contant geld (53%). Opvallend is dat bijna een derde (29%) al voor vertrek onderzoekt hoe zij het meeste waar voor hun euro’s krijgen. Om goed voorbereid te zijn, wisselt 29% van de respondenten op voorhand geld bij een Nederlandse bank. Onder de 60-plussers is dit zelfs 43%. Veertien procent wisselt pas op de plaats van bestemming, en de helft betaalt alleen ter plekke met pinpas of creditcard.
Naast contant geld en betaalkaarten worden ook betalingen via een mobiele app, zoals Revolut of PayPal, steeds populairder. Een vijfde van de Nederlanders (20%) geeft dit aan als favoriete betaalmethode in het buitenland.
Paul Erdmann, Senior Valuta Expert bij Ebury: ‘Het is voor reisorganisaties essentieel om deze trends in financiële voorkeuren serieus te nemen en hierin een faciliterende rol te spelen. De groeiende vraag naar gemak en financiële transparantie biedt reisondernemingen de kans om de klantbeleving te verbeteren. Reisondernemingen zelf doen vaak zaken in verschillende valuta, bijvoorbeeld bij het inkopen van excursies of het huren van auto’s bij lokale bedrijven voor pakketreizen. Ook de reiziger heeft steeds meer behoefte aan informatie over betalingen in het buitenland. Door hierop in te spelen, kunnen reisorganisaties hun klanten niet alleen een zorgeloze reiservaring bieden, maar ook extra waarde toevoegen aan hun diensten.’
Meer leren over hoe je met de juiste FX-aanpak je internationale positie versterkt en je winstgevendheid verhoogt. Meld je aan voor het gratis webinar ‘Valuta als groeiversneller: De juiste FX-strategieën in 2025 voor uw reisorganisatie ‘