
De TravMagazine Top 50 ligt weer op de mat! We presenteren ook dit jaar weer dé ranglijst van de 50 grootste reisondernemingen in Nederland. Het thema van deze editie is ‘The Sky is the Limit’, dat de ambitie en groeipotentie van de sector weerspiegelt.
Topmanagers uit de branche bespreken de groei van de reisverkoop in relatie tot overtoerisme en duurzaamheid. In dit interview, dat plaatsvond tijdens een diner in het Amstel Hotel, komen Suzanne Goossen (TUI), Frank Radstake (ANVR), Jeroen Martron (Airtrade), Fenny Koppen (Riksja Travel), Bas Gerressen (KLM) en Dick Gussen (Corendon) aan het woord.
Mieke De Schepper is sinds mei dit jaar CEO van Sunweb Group. Op verzoek van TravMagazine kruipt Arjan Kers, Managing Director van TUI Nederland en België, in de huid van journalist voor een interview. Omgekeerd bevraagt Mieke De Schepper op verzoek de topman van TUI Nederland en België over zijn lange loopbaan en toekomstvisie.
Erik Jan Reuver, directeur van SGR, geeft inzicht in de financiële stabiliteit van het garantiefonds en bespreekt de impact van faillissementen in de reisbranche. Daarnaast nemen we verschillende thema’s onder de loep. Blijft reizen nog wel betaalbaar? Wat is de impact van social media? En wat zijn de uitdagingen binnen de cruise-industrie? Ook bespreken we met Eva Mulder (Transavia) en Frank Van den Steen (MSC Cruises) hoe groei samengaat met duurzaamheid.
Technologie is niet meer weg te denken uit de reisbranche. Kunstmatige intelligentie, datagedreven marketing en online platforms spelen een steeds belangrijkere rol in het personaliseren van de klantreis en het stroomlijnen van processen. Reisorganisaties investeren in tools om klanten gerichter te benaderen met relevante informatie en aanbiedingen. Dit verhoogt niet alleen de klanttevredenheid, maar ook de efficiëntie en winstgevendheid. Maar hoe doe je dat? Ook dat lees je in deze uitgave.
Het woord lijkt simpel. ‘Over’-toerisme, ofwel te veel mensen. Tijdens zowel de protesten op het Spaanse vasteland, de Balearen als de Canarische eilanden maakten de Spanjaarden zich echter niet alleen kwaad om te drukke straten en pleinen, maar nog het meest om de inmiddels onbetaalbare huizenprijzen. ‘Je kan het probleem eigenlijk beter zien als niet-duurzaam toerisme, waar over- en ondertoerisme samen familie van zijn’, licht Jan van der Borg toe. Van der Borg is hoogleraar Stedelijke Economie en Toerisme, verbonden aan de Universiteit van Venetië en KU Leuven. Al sinds de jaren tachtig houdt hij zich bezig met dit onderwerp. Hij geeft een inzicht in zijn visie.
De TravMagazine Top 50 toont een reisbranche die volop in beweging is. Technologie, duurzaamheid, overtoerisme en veranderende klantbehoeften bepalen de agenda. Het succes van de sector hangt af van het vermogen om te innoveren, verantwoordelijkheid te nemen en te anticiperen op de uitdagingen en kansen die de toekomst biedt.
Lees hieronder de TravMagazine Top 50.