
KLM heeft grote twijfels over het rekenmodel van het kabinet voor een besluit over de krimp van Schiphol. Volgens dat model stuurt het kabinet aan op krimp, maar dat is onnodig, schrijft KLM-topvrouw Marjan Rintel in een open brief aan de minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat).
‘Het kabinet staat naar verluidt op het punt om een belangrijk besluit te nemen met mogelijk onnodig grote negatieve gevolgen voor de toekomst van Schiphol, voor KLM en voor de verbondenheid van Nederland met de rest van de wereld’, aldus Rintel.
‘Dit leidt tot een besluitvormingsproces dat niet valt te rijmen met de essentie van een correcte en zorgvuldige Balanced Approach, waarin het bereiken van het beoogde beleidsdoel centraal staat: geluidsreductie. Krimp is geen doel op zich, is mogelijk juridisch niet houdbaar en brengt het risico van retaliatie met zich mee. Ik schrijf u omdat ik wil voorkomen dat het kabinet een onzorgvuldig en onvolledig besluit neemt. Uw ministerie lijkt aan te sturen op krimp, terwijl dat niet nodig is om het geluidsdoel te bereiken.’
In de open brief, te vinden op de website van KLM, geeft Rintel een samenvatting van wat precies misgaat.