
Het is geen geheim: vakanties zijn de afgelopen jaren aanzienlijk duurder geworden door verschillende factoren, zoals wereldwijde inflatie, stijgende brandstofprijzen en personeelstekorten. Tot hoever gaat de consument? We vragen het Fred van Eijk, founder en managing director Travel Counsellors Nederland en België.
De prijzen, maar ook de omzetten blijven stijgen, consumenten lijken hun plannen om te reizen niet in de ijskast te zetten. Klopt dat? Zien jullie een stijgende lijn?
‘Ja, dat klopt inderdaad. De gemiddelde reissom blijft stijgen. Dit komt mede door de stijging van de kosten, maar ook doordat klanten bereid zijn meer uit te geven. Ook het aantal reizigers per boeking stijgt en de keuze van de bestemmingen heeft invloed. We zien nu wel dat mensen langer de tijd nemen om een boeking te bevestigen en dit meer weloverwogen doen. Ze zijn minder impulsief dan net na de coronatijd.’
Welke bestemmingen en soorten reizen zijn in trek?
‘We zien een stijgende vraag naar verre bestemmingen, zoals Japan, USA, Indonesië en Thailand, en er is ook meer vraag naar safari’s en naar de betere hotels in de Middellandse Zee. Daarnaast zien we ook een groei in cruises.’
Worden de reizen ook luxer en/of avontuurlijker?
‘Ja, de reizen worden luxer en de vraag naar beleving steeds groter. Niet per se avontuurlijker als in bijvoorbeeld bungeejumpen, maar meer beleving in de vorm van ontmoetingen met de lokale bevolking. Fietsen op bestemming is overigens ook een populaire activiteit.’
Het onderwerp van deze Top 50 is: The Sky is the Limit, waar ligt ‘the sky’ voor de consument? Zullen mensen altijd blijven reizen? Of verandert het reisgedrag, zullen consumenten minder gaan, maar wel luxer, verder weg?
‘Mensen zullen zeker blijven reizen. Veranderingen in de economie werken traag op reizigersgedrag, maar veranderingen in politiek en veiligheid hebben wel snel effect. Wij verwachten dat verre reizen het komende jaar populair zullen blijven. Na corona hebben veel mensen een verre reis gemaakt, hierdoor verwachten we óók een groei in de vraag naar reizen binnen Europa.’
Dit artikel is verschenen in de Top 50-editie van dit jaar. Je leest hieronder het hele magazine gratis en online.