
De ANVR blikt tevreden terug op 2024. Met een stijging in boekingen van bijna 4 procent kan het jaar goed worden afgesloten, meldt de ANVR dinsdag.
De Nederlandse reiziger zoekt in 2025 (meer dan in 2024) zon/rust/ontspanning, waarbij ook beleven, ervaren en rondreizen hoog scoren. Televisie en social media zijn daarbij de grote inspiratiekanalen, blijkt uit onderzoek dat GfK in opdracht van de ANVR heeft uitgevoerd.
Op de vraag wat de Nederlandse reiziger anders gaat doen in 2025, zegt 15 procent van de jongere vakantiegangers dat zij méér kiezen voor zon, rust en ontspanning tijdens de vakantie.
Eveneens 15 procent wil meer beleven, ervaren en rondreizen tijdens zijn vakantie.
Overigens wil 30 procent van de ondervraagden niets veranderen. Bij jongeren is dat wat minder.
Waar haalt de Nederlandse reiziger inspiratie vandaan? Hierbij scoort reclame op televisie nog altijd hoog bij alle leeftijdsgroepen. Jongeren worden daarnaast vooral getriggerd door social mediakanalen als TikTok, Facebook en Instagram en de daarop verschijnende onlineadvertenties. Dit geldt overigens ook voor de leeftijdsgroep tot 64 jaar.
Opvallend is dat persoonlijke inspiratie door familie en vrienden, bij alle leeftijden, een grote rol speelt. Bij jongeren tussen 13-34 jaar is dit zelfs 45 procent. Social media zorgt bij deze leeftijdsgroep voor 30 procent van de inspiratie.
De leeftijdsgroep tussen 35 en 49 jaar vertrouwt ook vaak op het oordeel van familie en vrienden. Een vijfde raadpleegt de social mediakanalen. De groep 65-plussers vertrouwt maar voor 5 procent op sociale media.
‘Het is goed om te zien dat de Nederlandse reiziger ook voor 2025 veel vakantieplannen maakt en de wereld wil ontdekken’, zegt ANVR-directeur Frank Radstake.
‘Op welke manier reisbedrijven de reiziger kunnen inspireren, blijkt ook duidelijk uit het onderzoek. Aan ons de belangrijke taak om mensen te inspireren bewuster te reizen.’ (Foto Shutterstock).