
Stijgende kosten (inflatie) die het besteedbare inkomen van de Nederlander steeds meer onder druk zetten, de impact van de vliegbelasting en het belang van duurzaamheid. Dat waren de centrale thema’s in de speech van ANVR-directeur Frank Radstake tijdens de nieuwjaarsreceptie.
‘En dan helpt het niet mee, naast de stijging van de kosten van levensonderhoud, dat Schiphol een stuk duurder gaat worden en dat er een verdere verhoging komt van de tickettaks. Deze belasting bedraagt momenteel bijna 30 euro en zal naar verwachting in 2027 oplopen tot wel 100 euro voor verre bestemmingen.’
Volgens Radstake kan dit reizen minder toegankelijk maken, vooral naar verre gebieden zoals de Caribische delen van het Koninkrijk.
‘We vinden het belangrijk dat een bezoek aan de Caribische delen van het Koninkrijk niet belemmerd gaat worden door de hoogste variant van de vliegtaks. Als ANVR zijn we niet tegen vliegbelastingen of fair pricing’, stelde hij. ‘Maar we pleiten voor een uitzondering voor reizen naar overzeese gebiedsdelen zoals Bonaire, Curaçao, Aruba en St. Maarten. Deze regio is populair voor vakantie en is met name ook een belangrijke friends & family-bestemming. Dat moet bereikbaar blijven.’
Vliegbelasting
Daarnaast bekritiseerde hij opnieuw het feit dat de opbrengsten van de vliegbelasting momenteel niet worden geïnvesteerd in verduurzaming van de luchtvaart. ‘Deze verdwijnen nu in de algemene middelen. Dit moet veranderen. Een van de doelstellingen die we voor 2025 hebben, is om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om een duurzaamheidsfonds op te richten. Hoe mooi zou het zijn als de Nederlandse overheid samen met de sector aan de slag zou gaan. En ervoor zou zorgen dat we samen een fonds creëren waarin we kunnen werken aan de verduurzaming van de luchtvaart. We gaan hierover in 2025 echt nadrukkelijk in gesprek met die overheid. We zijn als ANVR, en dat weet u van ons, geen voorstander van groeien om te groeien. Groei moet je wel kunnen verdienen.’
Kiloknaller
Radstake benadrukte de duurzaamheidsambities van de ANVR, met als doelstelling ‘net zero’ uitstoot in 2050. ‘Dit betekent een volledig duurzame supply chain en een positieve impact op bestemmingen.’
Hij refereerde aan de plannen die vorig jaar tijdens het ANVR-congres werden gepresenteerd en gaf aan dat deze in 2025 verder worden uitgewerkt. Een van de concrete initiatieven is de ‘Wees Reis Bewust’-campagne, die zowel reizigers als reisbedrijven oproept om duurzamer te reizen. Radstake pleitte ook voor het afschaffen van wat hij noemde ‘kiloknaller-reclames’ voor extreem goedkope vliegreizen. ‘Als we onze verantwoordelijkheid willen tonen, moeten we hier echt mee stoppen’, zei hij.
Een heikel punt in de toespraak was het besluit van de gemeente Den Haag om per 1 januari een verbod op buitenreclame in te voeren voor vliegvakanties en cruises. De ANVR wil dit besluit aan de rechter voorleggen.
Radstake: ‘Ik heb daar best wel wat kritiek op gekregen van sommige partijen die vinden dat het niet past bij de ambities die we hebben op het gebied van duurzaamheid. Maar ik ben het daar fundamenteel mee oneens. Ik snap waarom de mensen dat denken, ik snap waarom de gemeente Den Haag het belangrijk vindt dat ze iets doen. Maar het is een verkeerd besluit, genomen op verkeerde gronden. Het ontneemt ons de mogelijkheid om als sector te laten zien dat we stappen zetten op het gebied van verduurzaming. We moeten transparant zijn over de impact van reizen, maar dit verbod helpt ons daar niet bij.’
De ANVR organiseert in 2025 drie congressen, waaronder het jaarlijkse hoofdcongres van 13-16 november in Rabat (Marokko), waarbij Radstake zei te hopen op 250 deelnemers. Daarnaast wordt in mei een (eendaags) duurzaamheidscongres gehouden in Nederland, gericht op samenwerking binnen de sector om de ambities op het gebied van duurzaamheid te realiseren.
Optimisme
Radstake wees ook op de herziening van Europese regelgeving, zoals de Passagiersrechtenverordening en de Richtlijn Pakketreizen. ‘Het is cruciaal dat we als sector betrokken blijven bij deze ontwikkelingen’, benadrukte hij. Op 27 maart houdt de ANVR een sessie over reisrecht, waarbij deze onderwerpen centraal staan.
Radstake sloot zijn toespraak af met optimisme over de groei van de ANVR-leden en de toekomst van de reissector. ‘We blijven investeren in innovatie en duurzaamheid. Groei moet je verdienen, niet najagen om het groeien zelf. Samen met onze leden en partners werken we aan een duurzame en bereikbare reissector.’
Foto: Arjan Kers (voorzitter) en Frank Radstake (directeur) schieten in de lach wanneer zij tijdens de ANVR-receptie met slechts één glas toosten op een goed 2025.