
De 54-ste editie van de Vakantiebeurs is woensdag van start gegaan met de eerste Vakdag (Travel Trade Day). Deze verliep rustiger en met minder ‘reuring’ dan voorgaande edities, mede door het ontbreken van grote namen als TUI en Corendon.
De beurs werd woensdagochtend geopend door minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp en burgemeester Sharon Dijksma van Utrecht. Dat gebeurde in aanwezigheid van meer dan honderd internationale ambassadeurs, honderden journalisten en duizenden vakprofessionals.
Minister Veldkamp, zelf liefhebber van reizen en vliegtuigen, omschreef de Vakantiebeurs als een ‘uitnodiging om de wereld te verkennen’.
Jeroen van Hooff, de CEO van de Jaarbeurs, noemde duurzaamheid en technologische ontwikkeling als trends die de komende jaren steeds belangrijker worden in toerisme. Voor de Vakantiebeurs in de komende jaren ziet hij niet alleen een B2C-rol weggelegd, maar ook een duidelijke rol in het B2B-segment, verklaarde hij bij de officiële opening.
De Vakantiebeurs telt dit jaar ruim 900 exposanten uit 120 landen. Er zijn zes hallen, inclusief voor het eerst een hal Travel & Tech. Dit vakevent in hal 10 vindt alleen plaats op woensdag 8 en donderdag 9 januari.
Veel bezoekers lieten desgevraagd weten de eerste Vakdag veel rustiger te vinden dan voorheen, iets wat te verwachten viel gezien de afwezigheid van enkele grote exposanten. Onveranderd was echter het reünie-gevoel bij de bezoekers, van wie velen elkaar op de Vakdag voor het eerst in het nieuwe jaar weer konden begroeten.
In een interview met persbureau anp liet beursmanager Marleen Rompen woensdag weten niet meer zoveel bezoekers te verwachten als voor de coronacrisis, toen er nog 100.000 bezoekers waren (in 2019).
Eerder verklaarde zij tegen TravMagazine hetzelfde aantal bezoekers te verwachten als de vorige editie, in januari 2024. Toen meldde Jaarbeurs circa 65.000 bezoekers.
Volgens Rompen is het ‘massale’ van de beurs wel voorbij. De organisatie is volgens haar meer bezig met de kwaliteit dan met de kwantiteit van de bezoekers. Voor de aanwezige reisprofessionals is het belangrijker dat bezoekers veel belangstelling tonen of gerichte vragen hebben.
De beursorganisatie werkt dit jaar meer samen met specialistische reisaanbieders, die veel kennis hebben van de cultuur van één land of regio en weten wat de lokale specialiteiten zijn. ‘In het verleden werd het vooral groots aangepakt, nu richten we ons op de kleinschalige specialist’, aldus Rompen tegen anp.
De komende dagen moet blijken hoe de consument hierover denkt. De Vakantiebeurs is voor het publiek toegankelijk van donderdag 9 tot en met zondag 12 januari.
Foto: Jeroen van Hooff, Sharon Dijksma en Caspar Veldkamp (Foto Jaarbeurs).
De Vakantiebeurs bezoek is voor mij als bezoeker het begin van het nieuwe jaar naast het vuurwerk en de oliebollen en doe dat al vele jaren en met veel plezier ! Behalve voor de professionals als consumenten is de beurs een goede inspiratie bron om kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen op het gebied van reizen en vooral het persoonlijke contact (!) vaak in verschillende talen met niet Nederlands sprekende vertegenwoordigers, dragen bij aan de vergroting van de diverse reismogelijkheden. Mensen kunnen steeds meer op het internet vinden maar NIET alles.
Door de jaren heen heb ik ook diverse vertegenwoordigers van enkele standhouders leren kennen en is het ook leuk om de banden aan te halen en van gedachten te wisselen. De gouden tips van zowel grote als kleine standhouders hebben mij meermaals voordelen opgeleverd die ik anders niet zou hebben gehad.
Het gaat niet alleen om de vaak mooie folders en ook bijzondere hebbedingetjes van lucht- en scheepvaartmaatschappijen en overige ondernemingen zijn de moeite waard, maar de sfeer, de ambiance, het leren proeven van diverse hapjes, de muziek die je in een vakantie stemming brengen vooral het Caraibische gebied en de ontmoetingen met mede vakantiebeurs bezoekers zijn enkele pluspunten die ik niet onvermeld wilt laten.
Opvallend is wel dat de laatste tijd de beurs is ingekrompen en ik tijdens de 2025 editie bloembakken zag staan op plekken waar een standhouder had k u n n e n staan en ik denk dat voor de consument TUI én Corendon node gemist zijn. Hun afwezigheid was voelbaar terwijl voor de consument juist deze ondernemingen een flinke bonus zou kunnen zijn geweest om het rijke product aanbod onder de mensen te brengen en voor de echt geïnteresseerde reiziger met directe vragen een verrijking zou kunnen zijn geweest. Ik denk dat beide zich nog eens achter de oren moeten krabben of men ook in 2026 en verdere jaren, als de beurs nog bestaat, wel afwezig zal moeten blijven, doe het voor mijn part in een beperkte vorm,maar laat men zijn GEZICHT zien en past naast de vele commercials op tv of social media ook fysiek aanwezig zijn en in DIRECT contact komen met hun klantenkring niet achterwege, ik vind het besluit om niet naar de vakantiebeurs te komen een domme beslissing ! ! !
Naast het folder materiaal en overige brochures is ook de uitwisseling een punt van aandacht. Bezoekers kunnen met ideeën komen waar men misschien niet aan gedacht had, daarnaast zijn beursaanbiedingen altijd welkom voor mensen met een kleine beurs of die mooie combinaties willen maken en die men niet elders voorhanden had. Op zaterdag 11 januari 2025 was het voelbaar rustiger, wat als voordeel had dat ik per stand, en ik heb alle hallen goed bezocht, vele goede vragen heb kunnen stellen en van gedachten kunnen uitwisselen. Dat ik dankzij de NS SPOORDEELWINKEL met een combi ticket voordelig met de trein uit Landgraaf en entree heb kunnen bezoeken deed mij deugd en ik zou het jammer vinden als dit de laatste keer was dat men de Vakantiebeurs kan bezoeken omdat men als organisatie geen heil en brood meer in ziet. Misschien dat men ook meer ruimte moet maken om het begrip “reizigers-informeren-reizigers” samen met een standhouder verder uit te werken.
Steeds meer zijn er speciale reisbeurzen denk aan Verre Reizen in Den Haag, of cruise beurzen waar men in enkele gevallen dieper op een bepaald thema ingaat, maar een algehele verkennende beurs als de Vakantiebeurs waar meerdere disciplines bij elkaar komen is zowel voor de professionals als consument een onmisbaar gegeven in een tijd van digitalisering, want het gaat hier nogmaals ook om het menselijke en persoonlijke contact die “face-to-face” niet onderschat mogen worden. Bij een stand van bijvoorbeeld Captain Cruise. die mij in de loop der jaren de mogelijkheid gaf menig mooi cruise schip te bezoeken, waren veel mensen in contact met vertegenwoordigers en konden specifieke wensen nader bekeken worden en met goed gevolg hoorde ik en het kijken door een virtuele bril een unieke ervaring om met de cruisewereld kennis te maken en zo zou ik nog tal van voorbeelden kunnen worden.
Kortom, de Vakantiebeurs was en is nog altijd een goede plaats om de reiswereld met ook steeds meer aandacht voor de verduurzaming een keer per jaar voor het voetlicht van de reisliefhebbers onder de aandacht te brengen en dat nu ook de kleinere reisagenten een plek hebben gevonden en die van de grotere voor een deel hebben ingenomen acht ik onontbeerlijk voor de reisbranche, want alleen werken met internet is niet voldoen, dit instrument is wel een hulpmiddel maar moet niet alles bepalend zijn in de reiswereld. De beurs naar het museum sturen en opdoeken zou een zeer verkeerde beslissing zijn, want het is ook een leuk dagje uit om een “wereldreis te maken in een dag” en alvast kennis te maken met de verschillende culturen denk aan bijvoorbeeld OMAN of zo.
TUI en CORENDON bezint eer ge begint om voortaan afwezig te zijn op de vakantiebeurs, menige bezoeker heeft naarstig naar jullie gezocht viel mij in de wandelgangen op ! De vakantiebeurs Utrecht een unieke manier om het nieuwe jaar te beginnen en plannen te maken om er eens lekker op uit te gaan in binnen- en buitenland, want een mens kan lang genoeg achter de geraniums zitten, maar daar zijn we niet voor op deze Aardbol gekomen. Zolang als we deze mooie Aardbol respectvol behandelen en men ook op milieugebied op reis gaan kan de beurs een bron zijn om onze Aarde te leren verkennen en dat begint voor mij en vele andere met een jaarlijkse bezoek aan de Vakantiebeurs te Utrecht ! ! !
Vakantiebeurs Utrecht tot ziens, “till=we-meet again” !
Ik kom helaas al jaren niet meer op de vakdag. Vind ik erg jammer, maar de timing van de beurs is slecht. Ik heb het veel te druk in januari. De beurs moet eigenlijk eind november gehouden worden. Klanten boeken steeds eerder en dan heb ik tijd om ook eens te komen en wellicht nog vele anderen die hier ook zo over denken.