
Een kwart van de Nederlanders gebruikt kunstmatige intelligent (AI) bij de voorbereiding van zijn vakantie, tijdens de vakantie of beide.
Dat zegt Google op basis van onderzoek door bureau Ipsos I&O. ‘De Nederlander is bang voor het onbekende op vakantie’, concludeert de zoekmachine.
Uit het onderzoek blijkt dat veel Nederlanders bij hun vakantieplanning ook stress en onzekerheden ervaren. ‘Gelukkig kan AI je helpen om de stress achter je te laten en moeiteloos je ideale zonvakantie samen te stellen’, zegt Google in een persbericht.
Zorgen en stress bij vakantie worden vaak veroorzaakt door het onbekende, schijft Google. Zo is bijna een derde bang dat ze alleen de toeristische plekken bezoekt en de verborgen parels mist. Ook het kiezen van een precieze locatie op de bestemming blijkt een stressfactor: meer dan een kwart van de Nederlanders is bang om een accommodatie te boeken in een onveilige buurt of minder mooie buurt. Daarnaast ervaren vakantiegangers stress omdat ze niet weten hoe het openbaar vervoer werkt.
Deze angst voor het onbekende zorgt ervoor dat Nederlandse reizigers veel ervaringen missen, zegt Google. Zo slaan mensen musea en historische locaties over wanneer er geen Engelse informatie beschikbaar is of vermijden restaurants als deze geen vertaalde kaart hebben.
Deze angst is zonde, zegt Rachid Finge van Google Nederland. ‘In een restaurant zonder vertaalde menukaart kun je vaak juist de meest authentieke gerechten krijgen. Met de Gemini-app van Google kan je een foto van de kaart maken en een vertaling krijgen, zelfs nog met extra details over de gerechten, allemaal dankzij AI. Buiten het restaurant kan Gemini ook je persoonlijke reisplanner of gids zijn.’
Gemini, de eigen AI-tool van Google, kan zelfs helpen bij het inpakken van je koffer, zegt het bedrijf. ‘Niet letterlijk natuurlijk, maar wel ervoor zorgen dat je niets belangrijks over het hoofd ziet.’ (Foto Shutterstock).