
Kinderen hebben een grote invloed op de vakantiebeslissingen binnen het gezin. Waar vroeger de ouders de bestemming bepaalden, blijkt dat kinderen tegenwoordig actief meebeslissen, zeggen TUI en DPG Media op basis van recent onderzoek.
Waar je heen gaat op vakantie hangt vaak af van de kinderen. Het is een bekend cliché: wanneer de kinderen blij zijn op vakantie, zijn de ouders dat waarschijnlijk ook.
Maar wat vinden kinderen belangrijk tijdens een vakantie? Voor de campagne ‘Kinderen zijn de baas’ van TUI werd kinderen tussen de 5 en 16 jaar gevraagd naar hun favoriete bestemmingen, accommodaties en activiteiten.
Kinderen en ouders zijn vaak eensgezind. In 64 procent van de gezinnen is iedereen het eens over de vakantiebestemming. Spanje is het favoriete vakantieland van ouders en jonge kinderen. Ook Italië scoort hoog bij ouders en tieners van 13 tot en met 16 jaar.
Qua steden scoren Barcelona (vanwege het warme weer, het lekkere eten en het stadion van FC Barcelona), Parijs (vanwege Disneyland, de Eiffeltoren en het lekkere stokbrood) en New York. Daarnaast staat Rome in de top vier bij alle kinderen.
Ook ouders tonen interesse in Rome, Barcelona en New York en noemen daarnaast trekpleisters als het Noorderlicht en de Niagarawatervallen. De stad buiten Europa die tieners zeker weten willen bezoeken is Dubai, (vanwege de mooie auto’s, de grote gebouwen en de filmpjes op YouTube).
De belangrijkste ingrediënten voor een vakantie vinden zowel kinderen als ouders: een zwembad/zwemmen, lekker eten en zon/warmte. Hoewel beide groepen dus grotendeels op één lijn zitten, zijn er enkele opvallende verschillen. Bij ouders scoren ook natuur (naar het bos, een boerderij of sterren kijken), culturele activiteiten (een museum- of stadbezoek) en rustige momenten (lezen of puzzelen) hoog.
Kinderen willen vooral waterpret, avontuurlijke uitstapjes en entertainment. De kinderen die deelnamen aan het onderzoek vinden een goed zwembad, glijbanen en een kidsclub, lekker eten en kunnen spelen belangrijke punten, maar ook even alleen zijn met hun ouders.
Foto: Arjan Kers, general manager TUI Nederland en België, in gesprek met kinderen over vakantie (Foto TUI).