
In het licht van het besluit van Amsterdam Airport Schiphol om de jaarlijkse vluchten te beperken tot 478.000, benadrukken luchtvaartkoepels/branche-organisaties A4E, ERA en IATA dat de aanbevelingen van de Europese Commissie moeten worden gevolgd, zoals uiteengezet in de Balanced Approach (BA) voor geluidsbeperking en de bescherming van de integriteit van de Single Market. De Balanced Approach’s prioriteit voor geluidsreductie aan de bron versterkt dat het schrappen van vluchten niet het doel mag zijn – het bereiken van zinvolle geluidsreductie moet dat wel zijn.
De luchtvaartindustrie boekt actief vooruitgang op het gebied van geluidsreductie door vlootmodernisering en verbeterde operationele procedures, waarmee ze haar toewijding aan duurzame vooruitgang aantoont. De beslissing van de Nederlandse autoriteiten om echter geluidsreductiemaatregelen op te nemen in het basisscenario werpt een serieuze zorg op. Arbitraire capaciteitsbeperkingen zullen verdere investeringen in stillere, brandstofefficiëntere vliegtuigen ondermijnen.
Daarnaast zijn de zes maatregelen die door de Nederlandse autoriteiten zijn gepresenteerd uitsluitend gericht op commerciële luchtvaart, ondanks de geluidsemissie door algemene en zakelijke luchtvaart die in het basisscenario is opgenomen. Deze uitsluiting is discriminerend en druist in tegen de principes van eerlijke behandeling en markttoegang.
“Geluidsreductie moet de focus zijn, niet onnodige vluchtbeperkingen en restricties die ten koste gaan van connectiviteit,” aldus Montserrat Barriga, directeur-generaal van ERA. “ERA pleit voor een collaboratieve, evidence-based aanpak om geluidsoverlast aan te pakken, in plaats van unilaterale capaciteitsrestricties die de connectiviteit en de Single Market schaden.”
“De Europese Commissie heeft elk voorgesteld maatregel zorgvuldig geëvalueerd,” zei Ourania Georgoutsakou, Managing Director van Airlines for Europe. “De observaties van de Commissie kunnen niet zomaar worden genegeerd. We staan achter hen terwijl ze de juridische wegen verkennen om ervoor te zorgen dat geluidsbeperkingsinspanningen eerlijk, evenredig en gepast zijn.”
“In tegenstelling tot de beweringen van de Nederlandse regering, volgt de beoordeling van de EU-Commissie specifiek dat de ‘Balanced Approach’ op Schiphol niet is gevolgd,” zei Rafael Schvartzman, IATA’s Regional Vice President voor Europa. “Het meest fundamenteel is dat het proces niet begint met een vooraf bepaalde beslissing dat de jaarlijkse operaties moeten worden verminderd tot een bepaald niveau. De nalatigheid van de minister om zich te houden aan de voorgeschreven procedure en de verkeerde interpretatie van de EU-beslissing ondermijnen de integriteit van de BA-procedure in de EU als geheel en de wettelijke verplichtingen van Nederland onder luchtvaartovereenkomsten. Een nieuwe BA is dringend vereist om deze bevindingen te corrigeren voorafgaand aan de implementatie van vluchtbeperkingen.”
Geef een reactie