
De Ierse prijsvechter Ryanair heeft in Polen een rechtszaak aangespannen tegen een passagier die een vlucht van Berlijn naar Marrakesh ernstig zou hebben verstoord.
Het incident vond plaats op 9 januari tijdens vlucht FR7124. Vanwege het onacceptabele gedrag van de passagier moest het vliegtuig uitwijken naar Sevilla, waar het toestel een ongeplande landing maakte en de passagier door de autoriteiten uit het vliegtuig werd begeleid.
Volgens Ryanair resulteerde het voorval in overlast voor 170 medepassagiers en zes crewleden. ‘Het is volstrekt onacceptabel dat mensen die hard werken om van een welverdiende reis met familie of vrienden te genieten, hun vakantieplezier ontnomen wordt door het gedrag van één individu’, zegt de luchtvaartmaatschappij in een verklaring.
Ryanair heeft de betrokken passagier een vliegverbod van vijf jaar opgelegd en hem bovendien bij de Guardia Civil (Spaanse politie) gemeld.
Een woordvoerder van Ryanair voegt toe: ‘Helaas moesten de passagiers op de vlucht van Berlijn naar Marrakesh in januari dit incident ondergaan. Door het wangedrag van een enkele passagier moest de vlucht worden omgeleid naar Sevilla, wat heeft geleid tot een schadepost van 3.000 euro. We hebben juridische stappen ondernomen om deze kosten op de passagier te verhalen.’
Ryanair voert al langer een streng beleid tegenover verstorende passagiers en hanteert daarbij een zogenoemd ‘zero tolerance’-aanpak.
Recentelijk startte de maatschappij ook een privé-strafzaak bij een Spaanse rechtbank tegen een andere passagier, die op 17 januari 2025 de vlucht FR2001 van Lanzarote naar Santiago heeft verstoord.
Het is niet de eerste keer dat Ryanair juridische stappen onderneemt tegen overlastgevers. Eerder eiste de luchtvaartmaatschappij al via een civiele procedure een schadevergoeding van 15.000 euro van een andere passagier. (Foto Shutterstock).
Geef een reactie