
Met een open weekend voor media heeft Europa-Park het startschot gegeven voor de viering van zijn jubileumjaar. Het attractiepark in het zuiden van Duitsland bestaat dit jaar precies 50 jaar.
Europa-Park is een van de best bezochte attractieparken van Europa. In 2024 brachten ruim 6 miljoen gasten een bezoek. Ook steeds meer Nederlanders en Belgen weten de weg naar het Duitse attractiepark te vinden.
Het park is al negen keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld en uit recent onderzoek blijkt dat 82% van de bezoekers binnen drie jaar opnieuw het park bezoekt. Wat is de sleutel tot het succes? Europa-Park is niet alleen een sociaal betrokken familiebedrijf, maar ook producent van attracties en achtbanen.
De geschiedenis van het attractiepark begint meer dan 240 jaar geleden. In 1780 richtte Paul Mack in het Duitse Waldkirch een bedrijf op dat gespecialiseerd was in het bouwen van houten postkoetsen. Gaandeweg, vanaf 1920, ging de fabriek zich bezighouden met de ontwikkeling van attracties voor jaarmarkten. Een jaar later werd de eerste houten achtbaan voor een attractiepark gebouwd. Sindsdien ging het familiebedrijf verschillende soorten attracties bouwen en groeide het snel uit met klanten over de hele wereld. Inmiddels gaat 95% van de productie naar het buitenland. Ook in tientallen Nederlandse en Belgische parken, waaronder de Efteling, Walibi en Plopsaland, staan attracties van deze fabrikant: Mack Rides. Dit bedrijf hoort nu tot een van de vijf grootste achtbaanbouwers ter wereld.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Het waren uiteindelijk Franz Mack en zijn zoon Roland die in 1972 op reis waren en op het idee kwamen om een eigen attractiepark te bouwen. Het park moest een ‘levende showroom’ worden van de producten die de fabriek in Waldkirch kon maken. Na enkele jaren kreeg de familie Mack toestemming om een park te bouwen in Rust, een klein dorp in het Zwarte Woud, aan de rand van de Elzas.
Op 12 juli 1975 opende Europa-Park voor het eerst de deuren. In dat jaar bezochten zo’n 250.000 mensen het park. Het park bestaat inmiddels uit 20 themagebieden waarvan er in 17 gebieden Europese landen tot in de kleine details zijn nagebouwd.
Verdeeld over de themagebieden bevinden zich meer dan 100 attracties (90% van Mack Rides) en shows, waaronder 14 achtbanen. Nieuwe producten van Mack Rides worden steeds als eerste in Europa-Park geplaatst. Hierdoor maken parkbezoekers steeds als eerste kennis met innovaties. Zo is in 2024 in het nieuwe Kroatische themagebied een nieuw type achtbaan geopend; een Stryker-coaster met de naam Voltron Nevera powered by Rimac. Virtual reality op achtbanen werd ook voor het eerst in Europa-Park toegepast. Bezoekers dragen een speciale bril en bevinden zich in een andere wereld terwijl ze tegelijkertijd de wind, krachten en bewegingen van een echte achtbaan ondergaan.
Ook op culinair gebied heeft Europa-Park veel te bieden. Inmiddels heeft Europa-Park het grootste aantal restaurants op één locatie in Duitsland. De kwaliteit van het eten is belangrijk. In het park is fastfood verkrijgbaar, maar er zijn nog meer typische lekkernijen uit de gepresenteerde landen: zoals tapas in Spanje, raclette in Zwitserland en poffertjes in Holland.
Europa-Park is het eerste en enige park ter wereld met Michelin-sterren: restaurant Ammolite in de vuurtoren van hotel ‘Bell Rock’ heeft er twee. Daarnaast zijn er nog talloze andere eetgelegenheden, waaronder Foodloop. Dit is een restaurant voor de lekkere ‘track’ waar het eten via een achtbaan met loopings op tafel komt.
Europa-Park biedt zijn bezoekers verschillende mogelijkheden om te overnachten. Denk aan zes themahotels met in totaal 5.800 kamers (viersterren en viersterren superior). Ook deze ‘hoteltaak’ had de familie Mack in eerste instantie niet voor zichzelf in gedachten. Maar toen op het laatste moment een hotelketen afhaakte, besloot de familie toch zelf een hotel te beginnen.
Avontuurlijk overnachten kan in Silver Lake City: in tipitenten, huifkarren, blokhutten en Western Houses van Tipi Town of in de eigen caravan en camper op Europa-Park Caravaning of in de eigen tent op Europa-Park Camping.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Europa-Park heeft een sterke marktpositie. Om het resort en de regio ook op de lange termijn aantrekkelijk te houden voor gasten van verder weg, blijft doorontwikkeling belangrijk. In november 2019 begon Europa-Park aan een nieuw hoofdstuk in de familiegeschiedenis. Toen opende Europa-Park de deuren van zijn ‘second gate’: Waterwereld Rulantica.
Van het totale project (63 voetbalvelden groot) zijn nu de eerste twee onderdelen voltooid: het waterpark en het themahotel Krønasår, dat in mei 2019 opende.
Een blik in de prijzenkast leert dat de inspanningen van de familie Mack hun vruchten afwerpen. Europa-Park sleepte de afgelopen jaren diverse belangrijke prijzen in de wacht. Een voorbeeld: het internationale vakblad Amusement Today riep Europa-Park negen keer uit tot beste attractiepark ter wereld. Op de site van Europa-Park is een overzicht te vinden van andere prestigieuze prijzen die meerdere jaren op rij werden gewonnen.
Foto geheel boven: Henk Groenen is sinds jaar en dag de vertegenwoordiger van Europa-Park in Nederland en België (Foto’s Tina Bakker)
Geef een reactie