
Danielle van Poppel is sinds januari het nieuwe gezicht van CroisiEurope in Nederland. Als Sales & Marketing Manager is ze verantwoordelijk voor de verdere groei van de Franse rederij in ons land. ‘CroisiEurope is in Frankrijk marktleider en in België al goed ingeburgerd. Nederland kent ons nog nauwelijks. Daar ligt voor mij een mooie uitdaging.’
CroisiEurope bestaat sinds 1976 en heeft haar wortels in de Franse Elzas. ‘De oprichters, de familie Schmitter, runden een restaurant in Straatsburg en vervoerden gasten per boot naar het etentje’, vertelt Danielle. ‘Dat sloeg zo goed aan, dat ze besloten zelf schepen te gaan bouwen. Inmiddels varen we met ruim 50 schepen, waarvan het overgrote deel riviercruises aanbiedt. We hebben daarnaast nog twee zeecruiseschepen.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
(Foto: Alexandre Sattler)
Opvallend is dat CroisiEurope haar eigen schepen bouwt. ‘En altijd op maat van de bestemming. De Loire is bijvoorbeeld een lastige rivier met ondieptes en stromingen. Daarvoor hebben we een speciaal raderschip ontwikkeld dat wél op die rivier kan varen. Dus niet: waar kunnen we met dit schip terecht? Maar: wat voor schip bouwen we om op deze plek te varen?’
Hoewel CroisiEurope van oorsprong een Europese riviercruisespecialist is, wordt het aanbod steeds breder. Danielle: ‘Onze kern ligt op rivieren als de Rijn, Elbe, Oder, Donau, Douro en Rhône én Franse kanalen Maar inmiddels varen we ook op de Mekong in Azië, in Zuidelijk Afrika én bouwen we een schip voor de Amazone (Brazilië, red.), dat vanaf 2027 gaat varen tot aan de grens met Colombia.’
Zuidelijk Afrika is een van de persoonlijke favorieten van Danielle. ‘Die reis is echt uniek. Je start in Johannesburg en reist via binnenlandse vluchten naar het cruiseschip, dat slechts acht hutten heeft. Je vaart deels over de rivier en het immense Kariba meer en verblijft deels in luxe lodges. We doen Zuid-Afrika, Botswana, Namibië en Zimbabwe aan, inclusief optionele excursie naar de Victoria Falls per helikopter.’
Danielle ziet dat riviercruises nog geregeld met vooroordelen te maken hebben. ‘Mensen denken al snel aan een oubollig tochtje over de Rijn. En ja, de Rijn zit in ons aanbod en is prachtig, maar we varen op zoveel meer bestemmingen. Gelukkig zie ik dat dat imago snel aan het kantelen is.’
Wat CroisiEurope volgens haar onderscheidt, is de kleinschaligheid en het gemak. ‘Je hoeft bij ons nergens meer over na te denken. Je slaapt aan boord in een comfortabele hut, de meest prachtige landschappen trekken aan je voorbij, excursies zijn inbegrepen en het eten wordt verzorgd door Franse chefs. Alles is all-inclusive, alle maaltijden, ook drankjes aan de bar. Dat is ook prettig voor de MICE-markt. Je weet precies waar je aan toe bent qua kosten.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
(Foto Corinne Gotard)
Hoewel de gemiddelde passagier ouder is, verwelkomt CroisiEurope een steeds breder publiek. ‘Ook veertigers stappen aan boord. We bieden zelfs familiecruises aan, compleet met workshops en excursies voor kinderen. Denk aan een route over de Rijn inclusief bezoek aan Europa-Park. Zo zie je dat we veel meer bieden dan mensen misschien denken.’
Dit jaar viert CroisiEurope meerdere jubilea, zegt Danielle. ‘We varen inmiddels 30 jaar op de Rhône en 25 jaar in Venetië. Dat is bijzonder, want er zijn nog maar twee rederijen die daadwerkelijk in de lagune van Venetië mogen aanmeren. Wij zijn een van die twee en leggen aan op een steenworp afstand van het San Marcoplein. Dat zijn echt unieke ervaringen.’
De derde generatie Schmitter staat inmiddels aan het roer van het familiebedrijf en zet in op innovatie en wereldwijde uitbreiding. ‘Van de Amazone tot nieuwe combinaties in de Middellandse Zee, zoals Malta met Sicilië of Athene met de Cycladen, de routes blijven zich ontwikkelen.’
Foto geheel boven: Daniëlle van Poppel (Foto TravMagazine).
(Foto Lucas Schmitter)
Geef een reactie