
Drie sprekers die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hadden, maar toch het publiek wisten te boeien. Tijdens het TravConnect-evenement dat in samenwerking met Travelport en Sanoma op 12 november jl. werd georganiseerd op Schiphol lieten Mark Ogertschrug van IKEA, Anthony Drury van easyJet en Ben Droste van XCOR zien hoe zij hun klanten bedienen zonder de kernwaarden van het bedrijf uit het oog te verliezen.
Young professionals en gevestigde namen uit de Nederlandse reisbranche verzamelden zich in de luxe en sfeervolle Summum-lounge van de General Aviation Terminal op Schiphol-Oost.
Anthony Drury, hoofd Business van easyJet keek terug op de twee decennia die de oranje airline inmiddels bestaat. ‘Twintig jaar geleden boden we onze eerste vlucht van Luton naar Glasgow aan voor 29,99 pond, de prijs van een spijkerbroek. Nu kost die vlucht hetzelfde. Voor een spijkerbroek betaal je drie keer zoveel.’
Mark Ogertschrug probeerde een aantal vooroordelen over IKEA uit de wereld te helpen. Niks imbussleutel, missende schroefjes en het ballenbad – IKEA biedt betaalbaar design tegen een redelijke prijs, dat ook nog eens duurzaam wordt geproduceerd. En de klant kan het kopen hoe hij wil. ‘Wij zijn van huis uit sterk in bricks, maar steeds meer klanten willen IKEA-meubelen bestellen via clicks. Nederland is een van de eerste landen waar we omnichannel retailing hebben ingevoerd.’
Ben Droste stond mede aan de wieg van SXC Curaçao, het ruimtevaartbedrijf dat tegenwoordig XCOR heet. Zijn doel: suborbitaal toerisme mogelijk maken. ‘Binnen vijf jaar maken we commerciële ruimtevluchten. De volgende stap: in twee uur naar Australië vliegen.’
Sanoma en Travelport kijken terug op een geslaagd evenement. ‘Het is een forum zoals je dat nergens anders zou treffen met een mooie dynamiek tussen sprekers en aanwezigen’, aldus Diederik van Dam van Travelport.