
Oman Air bekijkt de mogelijkheden om op Brussel of Düsseldorf Airport te gaan vliegen. Er wordt momenteel een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. Mocht die studie positief uitpakken, dan wordt pas vanaf 2017 gevlogen, benadrukken CEO Paul Gregorowitsch en Rogier de Jager, Regional Vice President Europe.
‘Voor vluchten op Brussel en Düsseldorf moeten wel widebody toestellen beschikbaar zijn, vandaar dat we bij een eventueel groen licht niet meteen kunnen gaan vliegen’, zegt De Jager.
Oman Air opende in juni vorig jaar op Schiphol zijn nieuwe regiokantoor voor Europa. Hoewel het kantoor op Schiphol is gevestigd, liet de airline destijds weten geen ambities te hebben om vanaf Amsterdam te gaan vliegen.
De kans dat Oman Air op Amsterdam gaat vliegen, is volgens De Jager nog steeds ‘nul komma nul’. De codeshare met KLM van Amsterdam naar Muscat, die sinds april vorig jaar van kracht is, bevalt volgens De Jager prima. Passagiers vliegen met KLM naar de hoofdstad van Oman en van daaruit met Oman Air naar belangrijke bestemmingen elders in de wereld.
Voor vluchten met Oman Air zelf is Frankfurt de grootste luchthaven voor Nederlandse passagiers. ‘Veel passagiers kiezen voor ons premium product en rijden daarvoor eerst met de trein naar Frankfurt.’
KLM
Oman Air maakte donderdag bekend dat KLM op Schiphol vliegtuigen gaat onderhouden van Oman Air. Het gaat hierbij om de motoren van de twaalf Boeings 737 van Oman Air. KLM-topman Pieter Elbers en Paul Gregorowitsch ondertekenden hiervoor een langjarig contract ter waarde van enkele honderden miljoenen euro’s. Mogelijk gaat KLM in de toekomst ook de Dreamliners van Oman onderhouden. Oman Air beschikt over een vloot van ruim 40 toestellen.
Londen
Iran wordt een belangrijke bestemming voor Oman Air. In een interview met TravMagazine verklaarden Gregorowitsch en De Jager vorig jaar al veel mogelijkheden te zien in Iran. Alleen waren er toen nog Westerse sancties. Recent is de relatie tussen Iran en de VS ontdooid. Oman Air gaat binnenkort drie keer per dag vanuit Muscat op Teheran vliegen. Voor deze verbinding verwacht Oman Air veel passagiers vanuit de havensector en constructiebedrijven in Nederland.
Oman Air gaat vaker vanaf Londen Heathrow vliegen. Met ingang van 27 maart zijn er twee vluchten per dag vanaf Londen. Naast de bestaande avondvlucht komt er een ochtendvlucht bij. De slots hiervoor zijn gekocht van Kenya Airways.
De Nederlander Paul Gregorowitsch, die voorheen bij Martinair en KLM werkte, staat als CEO aan het hoofd van Oman Air. Van 2011 tot eind november 2013 was hij CCO bij airberlin. Twee jaar geleden ging hij aan de slag bij Oman Air. Hier werkt hij weer samen met Rogier de Jager, met wie hij eerder samenwerkte bij Martinair en airberlin.
Foto: Rogier de Jager en Paul Gregorowitsch.