
Stip Reizen komt na zes jaar weer terug onder de vleugels van Corendon. De directseller in Zaltbommel wordt overgenomen door AY Holland, een zustermaatschappij van Corendon, die eigendom is van Corendon-oprichter Atilay Uslu.
De medewerkers van Stip Reizen zijn maandag van de overname op de hoogte gesteld. Het merk Stip Reizen blijft bestaan, maar de manier waarop de reizen gemaakt en verkocht worden, gaat veranderen. Ook de kantoorlocatie gaat veranderen. Directeur Fred Verlinden gaat de labels Stip, Cruise.nl en Stipvandedag.nl commercieel aansturen.
In 2007 werd BBI – de voorganger van Stip – door Corendon gekocht. Erik Savenije en Fred Verlinden werden aangetrokken om het merk te laten groeien en succesvol in de markt te zetten.
Management buy-out
In 2010 besloten Verlinden en Savenije om na een management buy-out zelfstandig verder te gaan onder de naam Stip. Destijds leek dit een goede beslissing, maar in de huidige markt blijkt dat het erg lastig is om als kleine reisorganisatie op eigen benen succesvol te zijn, stelt Steven van der Heijden, CEO van Corendon.
Zo moet een kleinere reisorganisatie bijvoorbeeld op het gebied van technologie, websites en online marketing net zo professioneel zijn als een grote organisatie. Klanten hebben anders geen vertrouwen in het merk en boeken ergens anders. De kosten voor goede technologische systemen zijn voor een kleine organisatie echter steeds moeilijker op te brengen.
‘Om te voorkomen dat dit in de toekomst continuïteitproblemen gaat opleveren, om winstgevend te kunnen blijven én om een realistisch groeiperspectief te houden, moet Stip nu een andere weg inslaan’, stelt Van der Heijden.
Overname
Die nieuwe weg is volgens hem gevonden in de vorm van een overname door AY Holland en een nauwe samenwerking met de Corendon-organisatie. Door de schaalgrootte en inkoopkracht van een grotere organisatie en met behulp van alle expertise en backoffice faciliteiten die Corendon kan bieden, kan Stip zich vanaf nu maximaal focussen op de commercie. Daarnaast is de nauwere samenwerking met Corendon een logische stap omdat beide bedrijven vroeger ook één waren en omdat een deel van de Stip-omzet is gebaseerd op producten van Corendon.
Tot slot vullen de merken elkaar goed aan, zegt Van der Heijden. ‘Zowel Stip als Corendon hebben zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot allround reisorganisaties met scherp geprijsde vakanties. Waar het Corendon-product zich concentreert op strandvakanties, golfreizen, jongerenreizen, eenouder-vakanties en groepsreizen, richt Stip zich – naast strandvakanties – onder andere op zeecruises, riviercruises, rondreizen en autovakanties. Door de samenwerking van Stip met Corendon kan straks een brede selectie van reizen en bestemmingen worden aangeboden aan de klant.’
Eind vorige week is intern overeenstemming bereikt over de overname. Maandag zijn medewerkers op de hoogte gebracht. Volgens Van der Heijden is het uitgangspunt dat alle Stip-medewerkers hun baan kunnen behouden binnen de bestaande organisatie en samenwerking met Corendon.
Invulling
In grote lijnen gaan de commerciële productfuncties van Stip samen een productafdeling vormen binnen Corendon en worden de backofficefuncties van Stip geïntegreerd binnen bestaande afdelingen van Corendon.
Fred Verlinden gaat de labels Stip, Cruise.nl en Stipvandedag.nl commercieel aansturen en rapporteert hierbij aan Atilay Uslu. Erik Savenije houdt zich de komende maanden bezig met het integratietraject.
Medewerkers van Stip verhuizen straks naar Lijnden of naar het Sky Plaza-gebouw. De verwachting is dat sommige Stip-medewerkers vanwege de langere reistijd niet mee willen naar Lijnden/Badhoevedorp. De komende dagen worden daarom met iedereen een-op-een gesprekken gepland. De verhuizing vindt naar verwachting uiterlijk eind oktober plaats.