
Op zoek naar een oplader struikel ik op de website van MediaMarkt over een leuke aanbieding. De Formule 1 bezoeken in Oostenrijk, helemaal niet duur en inclusief kaarten voor de trainingssessies en de race. Wel slapen op de MediaMarkt-camping, maar prima geprijsd en je zit wel bovenop het racegeweld.
In gedachten zie ik ons aller Max met een onvergetelijke inhaalactie in de laatste bocht zijn tweede Grand Prix winnen en geniet ik in volle teugen van het feest op de camping. Maar een paar klikken verder zakt de vreugde van de ontdekking langzaam maar zeker naar een absoluut dieptepunt.
Dat komt niet doordat de Renault-motor niet zo goed blijkt te zijn als men ons wil laten geloven, maar door de kleine lettertjes. Als doorgewinterd reisjournalist spit ik uiteraard de voorwaarden door en die lijken echt helemaal nergens op.
De reis wordt verkocht zonder deugdelijke reisvoorwaarden. Sterker nog, in de eigen opgestelde voorwaarden staat zelfs dat als de race om wat voor reden niet doorgaat, de camping is weggespoeld of de trip door een of andere nare gebeurtenis in het water valt, je als consument naar je geld of een deel daarvan kan fluiten.
De reisovereenkomst ga je niet aan met MediaMarkt, staat in de voorwaarden, terwijl zij zich eerst bekendmaken als de organisator en je wél boekt in een MediaMarkt formulier, maar met Brands Love People, een hipster marketingbedrijf dat zich specialiseert in de bevordering van de liefde tussen merk en consument.
Prachtige website, helemaal hip, maar waar ik ook zoek, geen SGR logo! Dat kan niet waar zijn. Elektronicagigant MediaMarkt is gek geworden. Er zijn wetten in Nederland en het lijkt of niemand bij MediaMarkt zich daar ook maar iets aan gelegen laat liggen.
Wanneer is het nou eens afgelopen met deze acties? Welwillende en hardwerkende reisbedrijven, die wél zijn aangesloten bij SGR en ANVR, doen er alles aan om de regels na te leven, en dan zie ik dit weer.
Wij hebben de ACM op het spoor gezet en overwegen een proefproces. Wellicht dat de ogen van de consument en de consumentenprogramma’s op tv, die altijd klaarstaan om onze branche aan te vallen, eens opengaan.
Mijn liefde voor MediaMarkt is ondertussen ernstig bekoeld. De oplader heb ik besteld bij Coolblue. Ik ben toch niet gek…
Hi Tom
greetings from Bodrum/Nasih DEMİR
Dag Tom, de oplettende journalist en de Anvr zijn het roerend eens. Natuurlijk gaan wij de Mediamarkt tot hele snelle actie manen. “Schoenmaker blijf bij je leest” is een gezegde dat al lang niet meer past in een snel veranderende markt. Dus als je als “schoenmaker” eens wat anders wil proberen moet dat wel met het oog op de belangen van de consument en volgens de regels. Veelal kom je er dan achter dat reizen verkopen een professionele business is. Ik verwacht dat de Mediamarkt ook snel tot dat inzicht komt. Je hoort van ons.