
De klant centraal stellen, hem ontzorgen en zijn verwachtingen overtreffen. Met dit uitgangspunt is Experience Travel erin geslaagd de doelgroep in het hogere segment aan te trekken. De touroperator uit Den Bosch vierde donderdagavond zijn 20-jarige bestaan met een receptie voor genodigden.
‘Ons motto is: wij doen in reizen, niet in vakanties’, zeggen directieleden Elke Kuipers en Harco van Uden, die in 2012 met succes de omslag naar het hogere segment maakten.
‘We stellen de klant centraal. Het product komt op de tweede plaats. Ons doel is de verwachting van de klant in ideeën en uitvoering van de reis te overtreffen. Dat heeft ertoe geleid dat onze gemiddelde reissom inmiddels gemiddeld 20.000 euro per boeking bedraagt. Daar zit een reis naar de Malediven in van 3.000 euro, maar ook een reis van een paar ton naar Zuid-Afrika. We hebben in 2017 ons beste jaar ooit gedraaid in rendement.’
Experience Travel (verre maatwerkreizen in het topsegment) valt onder moederbedrijf ITG, dat ook bestaat uit de labels Voyage & Culture (culturele reizen voor een hogere doelgroep), Academische Reizen (cultuur-, muziek- en kunstreizen), Travelworld (voor doe-het-zelf verre reizigers die een steuntje in de rug kunnen gebruiken) en Senior Vakantie Plan (voor 70-plussers die in een groep onder begeleiding op vakantie willen). Speciaal voor reisagenten wordt het aanbod ook verkocht onder het label Inspiration Travel. ‘Je kunt dat beschouwen als een soort white label voor de retail’, zegt Van Uden, die vooral samenwerkt met D-rt Groep (D-reizen en VakantieXperts).
In TravMagazine van vrijdag 2 februari doen Kuipers en Van Uden uit de doeken hoe de geslaagde omslag naar het hogere klantsegment werd gemaakt.
Foto: Elke Kuipers en Harco van Uden.