
Het moet voor knappe koppen binnen TUI toch niet zo moeilijk zijn om een acceptabel verdienmodel te vinden voor Arke als dat door ZRA’s en reisagenten (fysiek) wordt verkocht. Dat moet toch lukken, zeker met ex-D-reizen topman Steven van Nieuwenhuizen in de brainstorm aan de TUI-tafel.
Reisretailers kunnen de vlag uitsteken, want a. verdwijnt een topmerk niet van het schap en b. blijkt toch maar weer dat ook een gigant als TUI niet om hun heen kan. Na het faillissement van Oad werd de spoeling voor de huis-tuin-en-keukenvakanties erg dun. Ook al omdat initiatieven om een compleet nieuwe Middellandse Zee-pakkettouroperator van de grond te tillen om het Oad-gat te dichten lijken te mislukken.
Als Arke de verdiensten voor de retail op een acceptabel niveau brengt en ook voor thuisboekers na winkelbezoek een oplossing vindt (daar begon ooit De Jong Intra al mee) compenseert TUI daarmee rijkelijk het verlies van Holland International als agentenmerk. In een overgangsperiode van ruim een jaar kan daar natuurlijk al mee geoefend worden. De affiliatesales kent ook tal van voorbeelden.
Het is slim van TUI om haar topagenten in de Courtesy Club nauw te betrekken en de transitie in alle openheid te organiseren. Beide partijen zijn daarbij gebaat.