
De ANVR heeft onlangs bevestiging gekregen dat de luchtvaartmaatschappij Czech Airlines door de rechtbank in Praag failliet is verklaard. Maar volgens ANVR blijft het bij zowel de IATA als de luchtvaartmaatschappij angstvallig stil over de gevolgen van het faillissement.
Een faillissement van een luchtvaartmaatschappij zal doorgaans tot gevolg hebben dat de luchtvaartmaatschappij de vluchtoperaties moet staken omdat de vergunning (AOC) wordt ingetrokken, in ieder geval voor de internationale vluchten. Een ander gevolg van een faillissement is doorgaans dat de luchtvaartmaatschappij wordt uitgesloten van BSP op grond van IATA resolutie 850, Attachment F. Van beide situaties is volgens de ANVR geen sprake, zowel IATA als de luchtvaartmaatschappij (of de curatoren) zijn zelfs angstvallig stil over de gevolgen van dit faillissement.
‘Wij vinden het echter niet langer verantwoord om nog langer vluchten van deze luchtvaartmaatschappij te reserveren en/of hiervoor tickets op de ticketstock van Czech Airlines (OK/064) uit te geven. Het is uiterst onzeker of de vluchten worden uitgevoerd, dan wel dat de luchtvaartmaatschappij of IATA een refund toestaat nadat het ticket eenmaal is afgerekend in BSP’, zegt ANVR.
‘Als jouw organisatie nog tickets in haar bezit heeft waarop een refund moet worden verstrekt of een voucher die nog gebruikt kan worden, dan rest niets anders dan nadere berichtgeving van de curatoren af te wachten. Naar wij begrepen hebben zal na het uitspreken van het faillissement de curator in Tsjechië een periode van 2 maanden gegund worden om de toekomst van de luchtvaartmaatschappij te onderzoeken, hetzij een doorstart, verkoop of definitief faillissement. Er is echter sprake van het opschorten van het merendeel van de vluchten, de luchtvaartmaatschappij heeft al het personeel inmiddels ontslagen en gaat gebukt onder een schuldenlast van bijna 70 miljoen euro. Een doorstart lijkt ons daarom niet opportuun.’