
Met de slogan ‘Sehnsucht, zin in de zomer’ start het Duits Verkeersbureau na de meivakantie met een recovery campagne om het toerisme deze zomer weer een belangrijke impuls te geven. ‘Nederland is onze belangrijkste recovery bestemming, dus daar zetten we vol op in.’
Het Duits Verkeersbureau noemt 2021 een overgangsjaar, maar is tegelijkertijd positief over de vooruitzichten. Directeur Michaela Klare: ‘Wanneer we weer kunnen reizen is de grote vraag. Daar hebben we helaas nog geen antwoord op. Maar er is licht aan het einde van de tunnel, ook voor het inkomend toerisme.’
Met de campagne die na de meivakantie van start gaat, wil het verkeersbureau uitdragen dat Duitsland dichtbij is, betaalbaar en anders. ‘Nederland is voor ons de belangrijkste recovery bestemming, dus daar zetten we vol op in.’ Dat Nederland een belangrijke markt is, blijkt ook uit de cijfers. Boekingsjaar 2020 – van oktober 2019 tot en met september 2020 – telde 2,561 miljoen Nederlandse vakanties in Duitsland. Met een totaal aantal vakanties van 11,7 miljoen heeft Nederland een marktaandeel van 21,8 procent. De top 3 vakantieactiviteiten van Nederlanders in Duitsland: uit eten gaan (76%), wandelen (63%) en shoppen (42%). In 2020 verschuiven de activiteiten naar de natuur.
Roadtrips
In de recovery campagne komen drie thema’s aan bod: uitstapjes in de natuur, weekendje weg en roadtrips. Alexandra Johnen, pr-manager van het Duits Verkeersbureau: ‘Duitsland is ideaal voor een natuurvakantie. Uiteraard voor fietsen en wandelen, maar denk ook eens aan een ezelwandeling. Bezoekers maken dan een wandeling of zelfs meerdaagse tocht met een ezel dwars door de natuur van de regio Uckermark.’ Een tip van het verkeersbureau voor een overnachting in de natuur: glamping op de Saarschleife. In dit deel van het Saarland bevindt zich een 800 meter lang houten pad tussen de boomtoppen. Er kan worden overnacht in tenten die zich enkele meters boven de grond bevinden (zie foto).
Voor een weekendje weg kun je volgens Johnen denken aan Bremen en Bremerhaven: oud en nieuw bij elkaar, een compacte Hanzestad in combinatie met een oude havenstad. In Hamburg kun je duurzaam shoppen en in Mainz, de wijnhoofdstad van Duitsland, ga je langs hippe wine bars en bezoek je restaurants met een eigen wijnkelder.
De vraag naar roadtrips is door de pandemie versterkt. Johnen: ‘Er zelf op uit gaan en je eigen route bepalen. We hebben verschillende mooie roadtrips samengesteld, onder andere langs de iconische kastelen en burchten aan de Burgenstraße, maar ook een prachtige route van 3.000 kilometer door zeven deelstaten van Duitsland.’
Meer over deze campagne lees je in TravMagazine van vrijdag 16 april.
Foto: glamping in Saarland, DZT.