
In samenwerking met de ANVR heeft Aon een calamiteitenverzekering ontwikkeld exclusief voor ANVR-leden. De verzekering dekt de schade wanneer een reis door een calamiteit niet kan worden uitgevoerd. Een belangrijke uitzondering is een pandemie zoals Covid-19. Op 11 mei organiseren ANVR en Aon een webinar hierover.
Begin maart 2020 introduceerde de ANVR reeds een verzekering voor touroperatorschade wanneer een reis niet kan worden uitgevoerd. De corona-uitbraak leidde er toe dat daardoor de verzekeraar het aanbod introk. In de daarop volgende maanden heeft de ANVR verder gesproken met diverse verzekeraars. ‘Uiteraard hebben we al het Calamiteitenfonds, maar dit fonds dekt alleen de schade voor klanten die op reis zijn; niet de schade bij klanten die nog op reis moeten’, zegt de ANVR op haar website. ‘In samenwerking met Aon en een Engelse verzekeraar is uiteindelijk een nieuwe polis ontwikkeld voor het geval een reis niet door kan gaan wegens een in de voorwaarden benoemde calamiteit. De verzekering dekt echter niet alles; zo wordt bijvoorbeeld de schade als gevolg van een pandemie uitgesloten. Er is echter een gematigde premie en Aon-leden krijgen een korting. De heffing is alleen over de risicodragende omzet, dus ook voor reisagenten en OTA’s kan deelname aantrekkelijk zijn.’
De webinar is op 11 mei van 12.00 tot 13.00 uur. Inschrijven kan via de agendamodule op de website van de ANVR. De bijeenkomst wordt online georganiseerd via Microsoft teams. Deelnemers ontvangen de aanmeldlink per e-mail uiterlijk op 10 mei.