
Op Amsterdam Centraal is dinsdagochtend de nachttrein vanuit de Oostenrijkse hoofdstad Wenen gearriveerd. De Nightjet, zoals de nachttrein heet, rijdt elke dag aan het begin van de avond van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen.
In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein in Nederland. Met de komst van de Nightjet is Nederland sinds 2016 weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. De eerste Nightjet kwam dinsdagochtend aan op Amsterdam Centraal. Aan boord de Oostenrijkse minister van klimaat en mobiliteit Leonore Gewessler en ceo van ÖBB Andreas Matthä. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven en president-directeur van NS Marjan Rintel hebben de Nightjet verwelkomd.
‘Na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs voegen we met deze nachttrein naar Wenen en Innsbruck, wederom een rechtstreekse verbinding naar een Europese hoofdstad toe aan onze dienstregeling. Bovendien is de nachttrein een klimaatvriendelijke manier om internationaal op reis te gaan’, zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS. Ook de ceo van ÖBB, Andreas Matthä, benadrukt het duurzame karakter: ‘Met de komst van de Nightjet markeren we de volgende mijlpaal voor een duurzaam Europees netwerk van nachttreinen. Reizigers kunnen met de Nightjet veilig, ontspannen en klimaatvriendelijk reizen. Een enkele treinreis van Wenen naar Amsterdam bespaart bijna 100.000 kilogram CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegreis.’
Voorbereid
Het was de bedoeling om deze verbinding per 13 december 2020 te starten. Door de coronamaatregelen in de diverse landen was dit niet mogelijk. Op dit moment geldt voor Duitsland en Oostenrijk een ‘oranje’ kleurcode. ‘Door op 25 mei te starten met de nieuwe verbinding willen we voorbereid zijn op het moment dat we alle reizigers weer kunnen verwelkomen’, aldus NS. Wenen is met de komst van de Nightjet na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs de vijfde Europese hoofdstad in de dienstregeling van de NS.