
Het is een vreemde tijd; er is een oorlog in Oost-Europa, de inflatie schiet gierend omhoog, één drukke week en Schiphol ligt al bijna plat, het vertrouwen in de politiek is erg laag en toch schijnen dit soort zaken weinig tot geen invloed te hebben op het boekingsgedrag van de consument.
Wie je ook spreekt in de reisbranche, het lijkt wel of er een tsunami van aanvragen gekomen is nadat de Covid-maatregelen gestopt zijn. Overuren draaien is bijna standaard geworden, omdat het ook nog lastig is om nieuwe mensen te krijgen.
Het lijkt wel of de consument niet te stoppen is in zijn drang naar echte vakanties zonder beperkingen na twee jaar Covid, ondanks alle maatschappelijke ontwikkelingen. Heel vreemd is dit opportunistische gedrag niet, in de jaren ‘90 was er een vreselijke burgeroorlog in voormalig Joegoslavië, maar dit had geen invloed op het boeken van de vakanties naar omliggende landen als Griekenland en Italië. De zin om op vakantie te gaan, gaat door ‘roeien en ruiten’. Goed voor onze branche, maar een bijzonder fenomeen.
Bij UStravel.nl | Canadatravel.nl hebben we ook voor onze bestemmingen, die twee zomers dicht geweest zijn, een enorme vraag gekregen voor komende zomer. We hebben tijdens Covid onze werkwijze geoptimaliseerd en zijn verder gegaan in onze automatisering, maar ook wij hebben inmiddels met achterstanden te maken die voor ons ongekend zijn.
Dat wordt dus nog meer overwerken komende maanden en een áppel op het geduld van onze reisagenten.
Wolfgang Hendrix
UStravel.nl|Canadatravel.nl