
Zwitserland heeft een recordzomer achter de rug. De Nederlandse markt vertoonde in de zomermaanden zelfs een groei van 34 procent.
Daarmee zijn de cijfers nog beter dan in het hersteljaar 2021, verklaarde Armando Troncana, directeur BeNeLux van Zwitserland Toerisme, woensdagavond op de winterpresentatie in Amsterdam.
Troncana vermoedt dat veel Nederlanders in de drukke zomermaanden de wachtrijen op Schiphol hebben verruild voor een autovakantie naar Zwitserland. Ook de hitte in Nederland kan Nederlandse vakantiegangers naar de koelere omgeving van de Alpen hebben gevoerd.
‘En los daarvan zijn toeristen vooral op zoek naar ruimte en natuur. En daarvan hebben wij toevallig voldoende in voorraad.’
Het verkeersbureau van Zwitserland presenteerde woensdagavond in Amstel Boat House zijn winterprogramma, samen met lokale partners uit Zwitserland.
Ondanks de onzekerheid over de gevolgen van de hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne blijft Troncana optimistisch over de ontwikkeling van het toerisme voor komende winter en volgend jaar zomer. ‘Zoals het ernaar uitziet, wordt dit de eerste winter sinds een paar jaar zonder corona.’
Duurzaam reizen staat komende winter met stip op de eerste plaats bij Zwitserland Toerisme, onder andere met treinvervoer naar- en in Zwitserland. De Zwitsers hebben daar hun eigen term voor bedacht: Swisstainable.
Ook worden duurzame hotels aangeboden met een duurzaam Swisstainable label. Daarnaast komt er meer aandacht voor de elf autovrije dorpen in Zwitserland. Eén daarvan is Saas-Fee. Het dorp laat zich er nog altijd op voorstaan dat hier in 1984 de clip van bekende kerstklassieker Last Christmas, geschreven door George Michael en uitgevoerd door Wham!, werd opgenomen.
Foto: Cristina Schelbert (Bern) en Kevin Dissauer (Interlaken).
Een onbekend aspect van Zwitserland is het grote aantal kleinere bierbrouwerijen. Het land telt er ruim 1.200. Bern presenteert zich behalve als hoofdstad (formeel bondsstad) ook als bierhoofstad van Zwitserland.
Het verkeersbureau van de stad heeft een biertour in het programma opgenomen, waarmee bezoekers een tocht langs diverse horecagelegenheden maken.
Het Tramdepot in het centrum van Bern, met zijn eigen brouwerij, is een populaire attractie voor toeristen en een geliefd ontmoetingspunt van de inwoners zelf.
De stad Interlaken lanceert zijn Winterlaken Card, waarmee wintersporters die minimaal twee nachten blijven voor 40 frank per dag (40 euro) een skipas kunnen kopen.
Foto: Janine Nijlant, Key Account Manager van Zwitserland Toerisme.
Tot vreugde van Zwitserland Toerisme zijn er steeds meer Nederlandse touroperators die Zwitserland in hun aanbod opnemen, zegt Troncana, die sinds januari 2020 het team van Zwitserland Toerisme in Amsterdam aanvoert. ‘Uiteraard werken we graag met hen samen.’
Foto boven: Armando Troncana, directeur BeNeLux van Zwitserland Toerisme.