
De onderhandelingen over de verkoop van het Italiaanse Ita Airways aan het Amerikaanse investeringsfonds Certares samen met Air France-KLM en Delta Air Lines zijn voorlopig afgebroken.
De exclusieve onderhandelingen, die sinds 31 augustus liepen, zijn afgelopen. Dat heeft het ministerie van Financiën van Italië bekend gemaakt. Het ministerie is de enige eigenaar van de opvolger van Alitalia.
Hiermee is de deur weer open voor andere potentiële kopers. Eerder brachten MSC en Lufthansa samen een bod uit op Ita Airways.
Volgens Italiaanse media staat ook investeerder Indigo Partners, dat eigenaar is van de low-cost carrier Wizz Air, in de startblokken.
‘We houden de situatie in de gaten’, zegt een woordvoerder van Lufthansa tegen het Duitse dpa.
De Italiaanse markt is nog steeds interessant voor de Lufthansa Groep.
Lufthansa had samen met de Zwitserse cruise- en containerconcern MSC aangeboden om 80 procent van Ita Airways over te nemen. Lufthansa zou dan 20 procent in handen hebben. De deelname zou voor de Duitsers een belangrijke stap zijn geweest op de Italiaanse markt, die wordt gedomineerd door prijsvechters als Ryanair.
Inmiddels is in Rome een nieuwe regering onder de ultrarechtse Giorgia Meloni aan de macht. Op het ministerie van Financiën heeft niet langer de voormalige directeur van de Nationale Bank en de partijloze Daniele Franco de leiding, maar Giancarlo Giorgetti.
De rechtse politicus van de Lega zou altijd voorstander zijn geweest van exclusieve onderhandelingen met MSC en Lufthansa, omdat hij in de Duitsers een sterke partner zag.
Ita Airways ging op 15 oktober 2021 van start en heeft naar eigen zeggen binnen een jaar negen miljoen passagiers vervoerd.
De maatschappij heeft 69 vliegtuigen en bedient de binnenlandse- en Europese markten en vliegt ook naar intercontinentale bestemmingen. (Foto Shutterstock).